تاثیر بربرین بر میزان هورمون های جنسی سندرم تخمدان پلی کیستیک القایی، به وسیله لتروزول در موش های صحرایی ماده بالغ نژاد ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بربرین، آلکالوئید زرد گیاهی است که در ریشه، ریزوم، پوست و ساقه بسیاری از گیاهان؛ ازجمله زرشک، زردچوبه و خشخاش وجود دارد. از تاثیرات بربرین می توان به ضدالتهاب، ضد باکتری و ضدویروسی بودن آن اشاره کرد. در مطالعه حاضر اثر محافظتی بربرین بر سندرم تخمدان پلی کیستیک القایی به وسیله لتروزول در موش های ماده صحرایی بالغ نژاد ویستار بررسی گردید.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، موش های صحرایی به طور تصادفی به هشت گروه تقسیم شدند: گروه کنترل سالم؛ تجربی سالم (بربرین با دوز 25، 50 و 100 میلی گرم برکیلوگرم به صورت گاواژ روزانه)؛ موش های کنترل PCOS (لتروزول با دوز 1 میلی گرم برکیلوگرم به صورت گاواژ روزانه)؛ تجربی PCOS (بربرین با دوز 25، 50 و 100 میلی گرم به صورت گاواژ روزانه همراه با لتروزول). تیمار بربرین 30 دقیقه قبل از اولین دوز لتروزول، آغاز و تا 28 روز ادامه داشت. حیوانات 24 ساعت پس از آخرین دوز درمان بیهوش شدند. نمونه خون از قلب جمع آوری و سرم تهیه شده جهت تعیین میزان هورمون های استروژن، پروژسترون، تستوسترون، LH و FSH بررسی گردید. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس یک عاملی تحلیل شدند.
یافته ها
تیمار لتروزول به تنهایی موجب کاهش معنی داری میزان هورمون های سرمی FSH، پروژسترون و افزایش معنی دار میزان LH، استروژن و تستوسترون گردید. تیمار بربرین باعث افزایش معنی دار سطوح هورمونی FSH، پروژسترون و کاهش معنی دار میزان LH، استروژن و تستوسترون شد. بربرین توانست میزان هورمون های جنسی در موش های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک القایی ناشی از لتروزول را تنظیم کند.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد بربرین احتمالا در درمان PCOS ناشی از لتروزول در موش صحرایی مفید است.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2022605 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!