بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش بر اساس نظریه های فرانظری و رفتار برنامه ریزی شده بر میزان مصرف شیر و لبنیات در میان دانشجویان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شیر و لبنیات به عنوان مواد غذایی، بسیار مفید هستند. به طوریکه استفاده از آن ها تاثیر قابل توجهی بر سلامت دارد. به نظر می رسد نظریه های فراتئوری و رفتار برنامه ریزی شده به عنوان یک چهارچوب مفهومی، برای درک فرایند رفتار بهداشتی در ارتقاء رفتار تغذیه ای سالم در دانشجویان موثر باشند. این تحقیق با هدف تعیین تاثیر نظریه های فراتئوری و رفتار برنامه ریزی شده در ارتقا دادن سطح رفتار تغذیه ای سالم در دانشجویان، با تاکید بر مصرف شیر و لبنیات انجام گشت.

روش کار

تحقیق حاضر یک پژوهش نیمه تجربی است. در این بررسی مداخله ای 300 نفر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان به روش در دسترس بودن وارد تحقیق شدند و آنها به دو گروه (نظریه های فراتئوری و نه رفتار برنامه ریزی شده) بر اساس قرعه تقسیم کردند. در هر گروه، پنج جلسه آموزش به روش سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی و با توجه به مراحل و سازه های این نظریه ها برگزار شدند. ابزار تحقیق شامل: پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و یادآمد میزان مصرف شیر و لبنیات بود. داده های این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی - استنباطی (تی مستقل و تی زوجی) مشخص گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماریSPSS  ویرایش 16 استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که میزان مصرف شیر و لبنیات در هر دو گروه  بعد از مداخله به طور معنا داری افزایش یافته است (0/001>p). همچنین میزان مصرف شیر و لبنیات در گروه مداخله بر اساس نظریه فراتئوری به طور معناداری بیشتر از میزان مصرف شیر و لبنیات در گروه مداخله بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده بود(0/002=p).

نتیجه گیری

به کارگیری نظریه های فراتئوری و رفتار برنامه ریزی شده و آموزش براساس آنها، روش مناسبی برای طراحی مداخلات جهت افزایش میزان مصرف شیر و لبنیات در میان دانشجویان می باشد؛ به گونه ای که تاثیر کاربرد نظریه فراتئوری بیشتر از نظریه رفتار برنامه ریزی شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2023070 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!