بررسی امکان پذیری تحقق اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از طریق تولید برق از منابع تجدیدپذیر در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

از گازهای گلخانه ای به عنوان اصلی ترین عامل تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی نام برده می شود. با توجه به افزایش تقاضای انرژی در جهان و از سویی اتخاذ سیاست ها و برنامه های مختلف کاهش مصرف سوخت های فسیلی به عنوان یکی از عوامل انتشار دهنده گازهای گلخانه ای، توجه به انرژی های پاک و تجدیدپذیر جهت مقابله با تغییرات اقلیم در اولویت قرار گرفته است. ایران اهداف کاهش 4 و 12 درصدی در میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود بر اساس دو سناریوی غیر مشروط و مشروط جهت مشارکت در برنامه جهانی کاهش گازهای گلخانه ای در افق 2030 اعلام نموده است. با توجه به سهم بالای انتشار بخش نیروگاهی و پتانسیل های کشور در منابع تجدیدپذیر، در این تحقیق سناریوهای مختلفی به منظور بکارگیری ظرفیت های انرژی های تجدیدپذیر کشور تا سال 1409 جهت تامین تقاضای برق کشور مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی سناریوها نشان دهنده آن است که با توسعه ظرفیت تولید برق خورشیدی، بادی و زمین گرمایی به ترتیب و به میزان 20000، 10000 و 7500 مگاوات، کاهش انتشاری برابر با تعهدات کشور در توافقنامه پاریس محقق خواهد شد. این مهم بیانگر آن است که با وجود ظرفیت های بالقوه در زمینه منابع تجدیدپذیر در کشور، می توان با اتخاذ سیاست های مناسب تشویقی جهت توسعه تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر، علاوه بر کاهش انتشار دی اکسیدکربن به اهدافی از قبیل کاهش مصرف سوخت های فسیلی در بخش تولید انرژی و امکان استفاده از آنها در سایر بخش های با ارزش افزوده بالاتر و یا صادرات آنها مبادرت نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2023440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!