بررسی تاثیر پروبیوتیک بومی ایران بر درمافیتوزیس ناشی از میکروسپروم کانیس در رت نر نژاد ویستاردر شرایط آزمایشگاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

پروبیوتیکها میکروارگانیسم هایی زنده هستند که اثرات مفیدی بر میزبان اعمال کرده و غالبا به صورت مکملهای غذایی یا دارویی استفاده می شوند. امروزه تولید محصوالت پروبیوتیک وسعت جهانی یافته و از خصوصیات عملکردی این میکروارگانیسم ها تقویت سیستم ایمنی، کاهش کلسترول سرمی، کاهش عفونتهای گوارشی، کاهش احتمال ابتال به سرطان، کاهش آلرژی های پوستی و غیره است. بیماری های قارچی جلدی عفونت هایی هستند که در اثر حمله گونه های مختلف درماتوفیت ها به اپیدرم پوست انسان یا حیوان ایجاد می گردد و به نسوج کراتین دار پوست و ضمایم آن حمله کرده که باعث ایجاد عفونت هایی با عالئم بالینی خفیف یا شدید می گردند.دراین تحقیق با استفاده از روش های هیستوپاتولوژی وبررسی عملکرد پروبیوتیک ها بر روی قارچ میکروسپروم کانیس، تاثیر پذیری آن ها مورد بررسی قرار گرفت.برای انجام این آزمون ابتدا پروبیوتیک مناسب را در شرایط آزمایشگاهی انتخاب و در ادامه 01 رت نر نژاد ویستار با وزن و سن یکسان در شرایط استاندارد آزمایشگاه به صورت تصادفی به 5 گروه کنترل مثبت، منفی و 9 گروه آزمون تقسیم شد، که روند درمان آن ها در بعد از ایجاد آلودگی، بصورت خوراکی (گاواژ) و پماد پس از رسیدن به نهایت آلودگی بررسی گردید، که سویه های زنده پروبیوتیک مقاومت سلولهای اپیتلیالی را افزایش می دهند، فسفوریالسیون پروتئین های سیتواسکلتون واتصاالت محکم در سلول های 29-HT و-Caco 2 را تسهیل می کنند. همچنین متابولیت های پروبیوتیک ها رگزایی را القاء می کنند و باعث انباشت پروتئوگلیکان ها می شوند و زخم را ترمیم می کنند، پروبیوتیک ها مکانیزم ضد میکروبی شامل ترشح پپتیدهای ضدمیکروبی، مهار هجوم باکتری ها و مهار چسبندگی باکتری های پاتوژن به سلول های اپیتلیالی دارندکه مانع ایجاد عفونت در زخم می گردند که نتیجه آن تاثیر مثبت پروبیوتیک ها بر روی قارچ میکروسپوروم کانیس بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2023486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!