نقش میانجی خشم و کمال گرایی در ارتباط بین ویژگی های شخصیت و باورهای اختلال خوردن در بین دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان بجستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اختلالات خوردن یکی از عوامل نگران کننده سلامت عمومی است که از دهه 1970 نرخ آن به سرعت رو به افزایش است.این پژوهش به بررسینقش میانجی خشم و کمال گرایی در ارتباط بین ویژگی های شخصیت و باورهای اختلال خوردن در بین دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان بجستان پرداخته است.
روش کار
در این پژوهش همبستگی نمونه ای با تعداد210 نفر از دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهرستان بجستان در سال تحصیلی 94-1393، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های نگرش های خوردن و شخصیتی چندوجهی مینه سوتا و مقیاس خشم چندبعدی و مقیاس چندبعدی کمال گرایی فراست بود.
یافته ها
در مدل یابی باورهای اختلال خوردن، اثر مستقیم شخصیت بر خشم و کمال گرایی مثبت و معنی دار است. به علاوه، خشم به طور مثبت و معنی دار بر باورهای خوردن تاثیر دارد، در حالی که رابطه کمال گرایی و باورهای خوردن، معنی دار نیست (05/0<P). همچنین بین کنترل دهانی اختلال خوردن و انتقاد والدین کمال گرایی، رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد (05/0P<).   
نتیجه گیری
بنا بر نتایج، ناهنجاری های شخصیتی می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم و با واسطه هیجان خشم و نه کمال گرایی، باورهای نابهنجار خوردن را تبیین نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2023799 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!