بررسی اثر عصاره گیاه آویشن بر روی بیان ژن کدکننده پمپ افلاکس norA در سویه های بالینی استافیلوکوکوس اورئوس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پمپ افلاکس NorA به عنوان یکی از عوامل ایجاد مقاومت در برابر آنتیبیوتیک سیپروفلوکساسین در باکتری استافیلوکوکوس اوریوس در نظر گرفته شد. یکی از چالش های مهم محققین پیدا کردن ترکیبات گیاهی طبیعی با قابلیت مهار این پمپ دفعی در باکتریها است. هدف از این مطالعه بررسی اثر مهاری عصاره آویشن روی پمپ افلاکس NorA در سویه های مقاوم به سیپروفلوکساسین باکتری استافیلوکوکوس اوریوس بود. در این تحقیق، با استفاده از روش واکنش زنجیرهای پلیمراز، وجود ژن کدکننده پمپ افلاکس NorA در 10 سویه استاندارد و عفونتزای باکتری استافیلوکوکوس اوریوس که به آنتیبیوتیک سیپروفلوکساسین مقاوم بودند، بررسی شد. با استفاده از حلال اتانل، عصاره گیاه آویشن استخراج و اثر مهاری آن بر روی پمپ افلاکس NorA به روش اتیدیوم بروماید ارزیابی گردید. در ادامه، پس از قرار دادن سویه های مورد مطالعه در معرض حداقل غلظت بازدارنده عصاره آویشن، بیان نسبی ژن norA ،با روش PCR time-Real مورد مطالعه قرار گرفت. در پایان، از روش کروماتوگرافی گازی طیف سنجی جرمی (mass-GC ) استفاده شد و ترکیبات دارای فعالیت ضد باکتریایی در عصاره آویشن تعیین گردید. نتایج واکنش زنجیرهای پلیمراز نشان داد که همه سویه های مورد مطالعه دارای ژن کد کننده پمپ افلاکس NorA هستند. نتیجه روش اتیدیوم بروماید نشان داد که عصاره آویشن دارای اثر مهاری روی پمپ افلاکس norA است. میزان بیان ژن norA در سویه های مقاوم به سیپروفلوکساسین، در معرض حداقل غلظتهای بازدارنده عصاره آویشن، کاهش پیدا میکند. با استفاده از روش کروماتوگرافی گازی طیف سنجی جرمی، وجود پنج ترکیب شیمیایی تیمول، کارواکرول، ایندول، 2 -متوکسی - 4 -متیل فنول، و کویینیک اسید به عنوان عوامل ضد باکتریایی در عصاره آویشن شناسایی شدند. با توجه به اثر عصاره آویشن در جلوگیری از عملکرد پمپ افلاکس NorA ،به نظر میرسد که عصاره این گیاه بومی ایران میتواند به عنوان یک ترکیب ضد باکتریایی مناسب در صنعت داروسازی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
26 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2024220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!