بررسی پتانسیل تولید سلولاز توسط دو جدایه ایرانی Thermoascus aurantiacus در تخمیر زیرزمینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سلولز فراوانترین پلیمرزیستی قابلتجدید در طبیعت است که توسط آنزیمهای سلولولیتیک مورد استفاده قرار میگیرد. سلولازها از مهمترین گروه های آنزیمهای صنعتی هستند که به صورت گسترده در تولید سوختهای زیستی، صنایع کاغذسازی، نساجی و مواد شوینده کاربرد دارند. این آنزیمها میتوانند از طریق کاهش فرآیندهای شیمیایی در صنایع یادشده و همچنین مدیریت پسماندهای کشاورزی و صنعتی به حفظ محیطزیست کمک کنند. قارچهای رشتهای گرمادوست انواع آنزیمهای مقاوم به حرارت را تولید میکنند که دارای ویژگی هیدرولیز سلولز در دماهای بالاتر و با سرعت بیشتر هستند. این ویژگی مقدار آنزیم مورد نیاز و خطر آلودگی با میکروارگانیسمهای مزوفیل را کاهش میدهد. توانایی سلولولیتیک دو جدایه Thermoascus aurantiacus) از مشهد، ایران) در کشت مایع دارای منابع کربن و نیتروژن مختلف و در مقایسه با قارچ مرجع Thermoascus 1831 DSM Miehei aurantiacus مورد سنجش قرار گرفت. از بین منابع مورد آزمایش، سبوس گندم و پپتون منجر به بالاترین سطح تولید آنزیم اندوگلوکاناز توسط قارچهای رشتهای جداسازیشده، گردیدند. محیطکشت حاوی آنزیم مربوط به جدایه ها فعالیت سلولازی بالاتری را در مورد آنزیمهای اندوگلوکاناز، اگزوگلوکاناز و همچنین سلولاز تام در مقایسه با قارچ مرجع نشان داد. پروفایل بیان ژن در یک دوره دوازده روزه نشان داد که تغییرات در سطح mRNA سلولازی با تغییرات فعالیت پروتئین هماهنگ نمیباشد. این مشاهده ممکن است به دلیل فرآیند پیچیده تنظیم آنزیمهای سلولازی در پاسخ به پیامهای محیطی باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
87 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2024231 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!