ارزیابی فعالیت سمیت و بیان ژن NM23 در رده ی سلولی T47D سرطان پستان تیمار شده با عصاره ی گیاه شیرین بیان (Glycyrrhiza glabra)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گیاه شیرین بیان (glabra Glycyrrhiza) یک جنس از 20 گونه شناخته شده در خانواده لگوم ها (Fabaceae) می باشد. این گیاه دارای پراکنش وسیعی در آسیا، استرالیا، اروپا و آمریکا می باشد. اخیرا در حدود 30 گونه از جنسGlycyrrhiza شناسایی شده و بعنوان یکی از گیاهان پرکاربرد در طب سنتی در درمان سرطان مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات مختلفی تایید کرده اند که بین کاهش بیان ژن Nm23 و ایجاد متاستاز یک ارتباط وجود درارد. بنابراین، هدف از مطالعه حاضر، بررسی بیان ژن سرکوبگر متاستازی Nm23 توسط عصاره ی گیاه شیرین بیان با استفاده از روش PCR Time Real بر روی رده T47Dسلولی سرطان پستان می باشد. در این پژوهش پس از عصاره گیری گیاه شیرین بیان ، به منظور بررسی اثرات سمیت بر روی رده سلولی T47D سرطان پستان و رده نرمال 5-MRC از تست MTT استفاده شد. رده سلولی سرطان پستان و رده نرمال با غلظت های 1/0 ،2/0 ،5/0 ،1 ،2 ،4 و 8 میکروگرم در میلی لیتر در مدت 24، 48 و 72 تیمار شدند. از کروماتوگرافی گازی و طیف سنجی جرمی جهت تشخیص ترکیبات موجود در عصاره استفاده گردید. کروماتوگرافی گازی و طیف سنجی جرمی 28 ترکیب مختلف را در عصاره آشکار ساخت. از میان ترکیبات مشخص شده، ترکیبات غالب شامل Thiophene, Tetrahydro-2-methyl- ،(27/35%) Benzeneacetic acid, 4-hydroxy-, methyl ester (%42/11،(Inositol-Mome%) 91/9 (و Tridecanone-5%) 73/4 (بودند. درصد سمیت سلولی عصاره مورد مطالعه نشان داد که اثر سمیت وابسته به دوز و زمان است. نتایج حاصل از بیان ژن سرکوبگر متاستازی Nm23 نشان داد که میزان بیان نسبی این ژن در گروهی که غلظت IC50 از عصاره شیرین بیان را دریافت کرده اند در مقایسه با سلولهای کنترل و آنهایی که غلظت IC50-sub را دریافت کرده اند بیشترین افزایش بیان را نشان می دهد(001/0 P، 33/30 .(در حالیکه این مقدار در مورد غلظت IC50-sub برابر 06/5) 01/ 0 P  بعد از 72 ساعت می باشد که نشان دهنده تاثیر مثبت عصاره شیرین بیان در افزایش بیان ژن Nm23 می باشد. با توجه به نتایج، به نظر می رسد که عصاره گیاه شیرین بیان پتانسیل درمان سرطان پستان را از طریق افزایش ژن سرکوبگر متاستازی Nm23 داشته باشد. لذا پیشنهاد می شود که مطالعات بیشتر در جهت یافتن ترکیبات موثر موجود در گیاه صورت گیرد تا گامی در جهت طراحی داروهای موثر و جدید در درمان سرطان باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
47 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2024280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!