بهینه سازی فرآیند جذب رنگ اسید آبی 113 از محیط آبی توسط بنتونیت طبیعی با استفاده از روش سطح پاسخ: مطالعه ایزوترم و سینتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

رنگ ها یکی از عمده ترین آلاینده های زیست محیطی در پساب صنایع نساجی می باشند که سمی، سرطان زا، جهش زا و غیرقابل تجزیه بیولوژیکی هستند. لذا در این تحقیق از روش سطح پاسخ برای بررسی پارامترهای عملیاتی و تعیین شرایط بهینه فرایند حذف رنگ زای اسید آبی 113 در حضور بنتونیت استفاده شد.

روش کار

ساختار و مرفولوژی جاذب بنتونیت با استفاده از تکنیک های XRD، FESEM و XRF بررسی شد. آزمایش ها بر اساس طرح آماری مرکب مرکزی با چهار پارامتر ورودی از قبیل زمان واکنش، pH ، مقدار جاذب و غلظت اولیه رنگ در سه سطح مورد ارزیابی قرار گرفت. ایزوترم و سینتیک جذب در غلظت های مختلف برای ارزیابی فرایند جذب مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

 نتایج حاصل از آنالیزهای فیزیکی- شیمیایی صحت ساختار بنتونیت را تایید کرد. مدل پیشنهادی (Quadratic) با میزان بالای ضریب همبستگی (0/9872=R2) و (0/9724=R2Adj) تایید شد. در شرایط بهینه غلظت اولیه رنگ 10/32میلی گرم بر لیتر، دوز جاذب 0/53 گرم بر لیتر، زمان واکنش 82/94دقیقه و pH برابر 06/3 برابر %62/98 با میزان مطلوبیت 0/945 حاصل شد. نتایج حاصل از مطالعه ایزوترم و سینتیک جذب نشان داد که فرآیند جذب از ایزوترم فروندلیچ (9216/0) تبعیت می کند درحالی که سینتیک فرایند با مدل سینتیک شبه درجه دوم (9985/0) مطابقت دارد.

نتیجه گیری

مطالعه حاضر نشان داد جاذب طبیعی بنتونیت کارایی بالایی در حذف رنگ زای اسید آبی 113 دارد. علاوه بر این، طرح مرکب مرکزی می تواند به عنوان یک روش موثر جهت بهینه سازی شرایط جذب رنگ از فاضلاب صنایع حاوی غلظت بالای رنگ مورداستفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
287 تا 301
لینک کوتاه:
magiran.com/p2024373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!