بررسی و مقایسه فنی- اقتصادی سیستم های سرمایشی و گرمایشی در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اراک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این مقاله به بررسی فنی- اقتصادی بارهای حرارتی و برودتی در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اراک پرداخته شده است. سیستم های سنتی، مدرن و پرکاربرد تهویه مطبوع مانند سیستم های CAV، VAV، فن کوئل (بررسی هر سه سیستم ذکرشده با چیلر جذبی شعله مستقیم و چیلر تراکمی اسکرو)، سیستم VRF، کولر گازی و کولر آبی (مجموعا 9 سیستم مختلف) برای دانشکده طراحی و به صورت فنی- اقتصادی با یکدیگر مقایسه می شود. در این بررسی هزینه های مصارف آب، برق و گاز، خرید سیستم ها و تجهیزات مربوطه، نصب تجهیزات، تعمیرات و نگهداری سیستم های مورد بررسی، محاسبه و با یکدیگر مقایسه می شوند و سپس این کار در بارهای برودتی مختلف نیز انجام می شود تا نتایج به دست آمده مختص دانشکده فنی دانشگاه اراک نباشد و قابل استفاده برای تمامی سیستم های موجود در کل ایران باشد. در پایان نشان داده شده است که کولر آبی کمترین هزینه جاری و اولیه را در میان سیستم های دیگر دارا می باشند؛ ولی از آنجایی که این سیستم قابلیت تعیین مقدار رطوبت و دمای ایده آل برای فضا مورد نظر را ندارند، نمی توان آن را به عنوان یک سیستم ایده آل و استاندارد در نظر گرفت. همچنین نشان داده شده است که هزینه های اولیه و جاری در چیلرهای تراکمی کمتر از چیلرهای جذبی است و سیستم های VAV نسبت به سیستم های CAV و فن کویل عملکرد بهتری دارند و سیستم VRF بعد از سیستم کولر آبی دارای کمترین هزینه جاری و اولیه بین سیستم های مورد بررسی به خصوص سیستم کولر گازی است و می توان این سیستم را به علت کنترل هوشمند و بهینه به عنوان یک سیستم ایده آل انتخاب نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
2965 تا 2978
لینک کوتاه:
magiran.com/p2024573 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!