زمین شناسی، دگرسانی، کانه زایی و ژئوشیمی کانسار اپی ترمال نقره- مس نارباغی شمالی، شمال خاور ساوه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کانسار نارباغی شمالی در 26 کیلومتری شمال خاور ساوه و در بخش میانی کمربند ماگمایی ارومیه- دختر واقع شده است. در این محدوده، نفوذ توده نیمه ژرف به سن بعد از ائوسن (الیگوسن- میوسن) به درون واحدهای آتش فشانی- رسوبی ائوسن، سبب ایجاد زون های دگرسانی وسیع فیلیک، آرژیلیک، پروپیلیتیک، تورمالینی و تشکیل کانه زایی نقره- مس تیپ اپی ترمال شده است. سنگ های نفوذی این محدوده دارای طیف ترکیبی دیوریت- مونزودیوریت با ماهیت کالک آلکالن بوده که در موقعیت زمین ساختی مربوط به کمان آتش فشانی در ارتباط با حاشیه فرورانش اقیانوس نئوتتیس به زیر خردقاره ایران مرکزی تشکیل شده اند. کانه زایی نقره- مس در کانسار نارباغی شمالی به شکل رگه ای و رگه های برشی با میزبان اصلی آندزیت، توف خرده سنگی، دیوریت و مونزودیوریت رخ داده است. کانی شناسی ماده معدنی شامل کانی های سولفیدی کالکوپیریت، پیریت و اسفالریت، کانی های سولفوسالتی تنانتیت و تتراهدریت، کانی های اکسیدی گوتیت و هماتیت و کانی های کربناتی مالاکیت و آزوریت است. همچنین دگرسانی در کانسار نارباغی شمالی دارای یک الگوی تمرکز نسبی است و دگرسانی های آرژیلیک، سریسیتی و کلسیتی در ارتباط نزدیک با بخش های پرعیار نقره و مس هستند و دگرسانی تورمالینی و پروپیلیتیک بیشتر در حاشیه توده معدنی گسترش دارد. با توجه به ویژگی های اصلی کانه زایی از جمله محیط ژئودینامیکی، سنگ میزبان، کانی شناسی، محتوای فلزی، ژئومتری ماده معدنی، دگرسانی و مقایسه این ویژگی ها با ویژگی های بنیادین کانسارهای اپی ترمال، می توان کانسار نارباغی شمالی را در رده کانه زایی رگه ای اپی ترمال سولفیداسیون حدواسط قرار داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2025379 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!