ارتباط امید با مشخصات جمعیت شناختی بیماران تحت همودیالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از مهم ترین مشکلات روان شناختی بیماران تحت همودیالیز در مراحل شدید بیماری، ناامیدی است. امید از جمله مفاهیمی است که در رویارویی با مشکلات و تنش ناشی از آن نقش مهمی دارد و به عنوان یک عامل بالقوه قدرتمند در بهبود و سازگاری بیماران موثر است. این مطالعه باهدف تعیین ارتباط امید با مشخصات جمعیت شناختی بیماران تحت همودیالیز انجام شد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بوده و بر روی 103 نفر از بیماران تحت همودیالیز در مرکز دیالیز رازی رشت در سال 1396 انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه خصوصیات دموگرافیک و امید اشنایدر جمع آوری شد. داده های پژوهش بعد از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (T.test و ANOVA) و بهره گیری از نرم افزار SPSS نسخه 16 با در نظر گرفتن سطح معنی داری (0/05>P)، مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

در مطالعه حاضر اکثریت بیماران (54/36%) از امید بالا برخوردار بودند. همچنین میانگین و انحراف معیار نمره امید در بیماران با سطح تحصیلات دانشگاهی  (10/0 ± 41/67)، شغل آزاد (12/2 ± 40/82)، سابقه دیالیز کمتر از یک سال (9/5 ± 40/11)، درآمد خوب (11/3 ± 45/62)، متاهل (8/8 ± 36/86) و بیمارانی که سابقه پیوند داشتند (7/9 ± 40/0)، بالاتر بود. بین نمره امید با متغیرهای سطح تحصیلات، وضعیت درآمد و دارا بودن بیماری پرفشاری خون تفاوت معنی داری یافت شد (0/05> P).

نتیجه گیری

با توجه به یافته های این مطالعه، سطح امید بیماران تحت تاثیر برخی ویژگی های جمعیت شناختی مانند جنس، سطح تحصیلات، وضعیت شغلی، میزان درآمد و سابقه دیالیز قرار می گیرند. آگاهی از نتایج این پژوهش می تواند موردتوجه مسئولین قرار گیرد تا با برنامه ریزی لازم و فراهم آوردن تمهیدات موردنیاز، زمینه را جهت ارتقاء امید و افزایش سلامت بیماران تحت همودیالیز فراهم نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2025697 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!