ازوفاگوتومی در یک قطعه ماکیان اهلی: یک گزارش موردی نادر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه:

جسم خارجی در مری پرندگان به ندرت در مطالعات گزارش شده است. رایج ترین محل گیر کردن جسم خارجی در ماکیان سانان پیش معده و سنگدان است. هدف از این مطالعه تشریح تشخیص وجود یک جسم خارجی بزرگ تیز در یک سوم انتهایی گردن با پرتونگاری ساده و خارج سازی آن از طریق ازوفاگوتومی و زنده ماندن پرنده متعاقب عمل جراحی است. توصیف بیمار: یک قطعه ماکیان اهلی نژاد آسیل  (گالوس دومستیکوس) با تاریخچه تورم در ناحیه گردن و بی اشتهایی متعاقب آن از 24 ساعت، اما با مصرف طبیعی آب به بخش جراحی ارجاع داده شد. بررسی پرتونگاری حاکی از وجود یک استخوان بزرگ ماهی در مری بود. لبه های تیز جسم خارجی منجر به تصمیم برای انجام ازوفاگوتومی به جای روش های مدیریتی معمول نظیر خارج کردن جسم از طریق دهان و یا هدایت جسم به چینه دان و انجام اینگلوویوتومی، شد.

یافته ها/درمان و نتیجه درمان:

ازوفاگوتومی تحت بی حسی موضعی با استفاده از محلول رقیق شده لیگنوکائین انجام شد. برش ازوفاگوتومی با استفاده از نخ پلی گلاکتین 910 شماره 0-3 در دو لایه دوخته شد. پس از عمل جراحی به صاحب پرنده توصیه شد که انروفلوکساسین را با دوز mg 10 به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (BW) به مدت هفت روز و ترامادول را (10 mg/kg BW, BID) به مدت سه روز در آب آشامیدنی به پرنده تجویز کند. این مورد به مدت 8 ماه مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت. صاحب پرنده به مدت یک ماه مواد غذایی را فقط به شکل مایع به پرنده داد. پس از یک ماه، تغذیه به حالت طبیعی برگردانده شد. صاحب پرنده متوجه هیچ گونه عارضه ای نشد.

نتیجه گیری:

می توان نتیجه گرفت که مداخله سریع و مدیریت جراحی جهت خارج کردن جسم خارجی تیز در بخش انتهایی مری در ناحیه گردن ماکیان اهلی ممکن است لازم باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
218 تا 220
لینک کوتاه:
magiran.com/p2025832 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!