بررسی ارتباط آمادگی جسمانی و سطح فعالیت بدنی با سطوح سرمی عوامل رشد عصبی و مارکرهای نفوذپذیری سد خونی مغزی در افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس: نقش ترکیب بدن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

از ویژگی های بیماری مالتیپل اسکلروزیس(MS)، کاهش غلظت عوامل رشد عصبی و اختلال در سد خونی-مغزی است. زندگی فعال یک استراتژی مهم در درمان MS شناخته می شود. هدف این مطالعه، بررسی ارتباط بین آمادگی جسمانی و سطح فعالیت بدنی با غلظت سرمی عوامل رشد عصبی و مارکرهای نفوذپذیری سد خونی-مغزی در افراد مبتلا به MS است که وزن نرمال یا اضافه وزن دارند.

روش بررسی

در 61 فرد مبتلا به MS (31 فرد با وزن نرمال و 30 فرد دارای اضافه وزن)، ظرفیت هوازی به عنوان شاخص آمادگی جسمانی و سطح فعالیت بدنی به ترتیب توسط آزمون پیشرونده دوچرخه ثابت و پرسشنامه بک ارزیابی شد. سطوح عوامل رشد عصبی و ماکرهای سد خونی-مغزی با کیت الایزا ارزیابی شد. از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون برای بررسی ارتباط بین متغیرها استفاده شد. 

یافته ها

ارتباط معنی داری بین سطح فعالیت بدنی و ظرفیت هوازی با فاکتور نروتروفیک مشتق از مغز(BDNF) و پروتئین s100 متصل به کلسیم B (s100b) در کل شرکت کنندکان مشاهده شد (0/05>p)، در حالی که غلظت BDNF در گروه وزن نرمال تنها با ظرفیت هوازی ارتباط معنی داری داشت (0/05>p) و غلظت s100b با سطح فعالیت بدنی و ظرفیت هوازی در گروه دارای اضافه وزن ارتباط معنی داری را نشان داد (0/05>p). نتایج آنالیز رگرسیون نشان داد که ظرفیت هوازی به صورت مستقل پیش بینی کننده  20 % و 30 % از تغییرات BDNF و s100b است.

نتیجه گیری

در مجموع سطح فعالیت بدنی و آمادگی جسمانی ارتباط معنی داری با BDNF و s100b در افراد مبتلا به MS دارد که می تواند به وسیله وضعیت ترکیب بدن افراد تعدیل شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
222 تا 231
لینک کوتاه:
magiran.com/p2026923 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!