اثر پودر آویشن و رزماری بر بهبود سیستم ایمنی ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) تغذیه شده با جیره غذایی آلوده به سموم آفلاتوکسین ب1 و زیرالنون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یکی از چالش های صنعت آبزی پروری، وجود سموم مایکوتوکسینی در جیره آبزیان و اثرات تخریبی آن بر ماهی است که برای تعدیل یا رفع این مشکل می توان از مواد آنتی اکسیدانی در جیره استفاده کرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش حفاظتی گیاهان آویشن و رزماری جیره غذایی در کاهش اثر سمی آفلاتوکسین ب1 و زیرالنون جیره بر برخی شاخص های ایمنی ماهی قزل آلای رنگین کمان انگشت قد انجام پذیرفت. تعداد 180 قطعه بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان (2/0±3 گرم) در سه تیمار شامل تیمار 1 فاقد سم (تیمار شاهد)، تیمار 2 حاوی µg/kg50 آفلاتوکسین ب1 و µg/kg400 زیرالنون و تیمار 3 حاوی µg/kg50 آفلاتوکسین ب1 و µg/kg400 زیرالنون به همراه %2 پودر رزماری و %2 آویشن (در سه تکرار) به مدت 4 هفته تیمار شدند. نتایج نشان داد که فعالیت لیزوزیم و کمپلمان، آنتی بادی و گلبول های قرمز و سفید تحت تاثیر جیره های آزمایشی قرار نگرفتند (05/0<P)، اما شاخص های تکثیر لنفوسیت، قدرت فاگوسیتوزی نوتروفیل ها و نسبت لنفوسیت به نوتروفیل تحت تاثیر تیمارهای مورد مطالعه قرار گرفتند (05/0>P) و کمترین و بیشترین میزان این شاخص ها به ترتیب به تیمار دوم و سوم اختصاص داشت (05/0>P). نتیجه آن که افزودن پودر گیاهان رزماری و آویشن به جیره غذایی، سبب بهبود سیستم ایمنی ماهی قزل آلای رنگین کمان تغذیه شده با جیره های غذایی آلوده به سموم قارچی، به ویژه در شاخص های تکثیر لنفوسیت و نسبت لنفوسیت به نوتروفیل شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2027057 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!