بهبود استفاده از سوخت CNG در بخش حمل ونقل با رویکرد تحلیل و توسعه گزینه های استراتژیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

انرژی یکی از مهم ترین ارکان اساسی چرخه اقتصادی است. آلایندگی محیط زیست ناشی از مصرف سوخت های بنزین و گازوئیل، مشکلات و محدودیت های تهیه و تامین سوخت در داخل کشور، حرکت به سمت خودکفایی در تامین سوخت های بنزین و گازوئیل، کاهش هزینه های دولت در مقابل درآمد و همچنین تخصیص یارانه کلان برای پایین نگه داشتن قیمت آن ها برای افزایش رضایت مندی و رفاه عمومی ازجمله دغدغه های دولت محسوب می شوند. طی سال های اخیر استفاده از سوخت های جایگزین به ویژه CNG در بخش حمل ونقل مورد توجه دولت قرار گرفته است. هدف این پژوهش نگاشت نقشه ای جهت بهبود استفاده از سوخت CNG در بخش حمل ونقل با استفاده از رویکرد تحلیل و توسعه گزینه های استراتژیک است. خبرگان و ذینفعان تحقیق بر اساس عنوان شغلی، سابقه کاری، میزان تحصیلات از بین کارشناسان حرفه ای و اجرایی در مدیریت طرح CNG، مدیران، کارشناسان و متخصصان شرکت های تولید خودرو دوگانه سوز، شرکت های تولیدکننده قطعات سیستم گازسوز و تبدیل کارگاهی خودروهای بنزینی به دوگانه سوز و تولیدکنندگان تجهیزات جایگاه های CNG، جایگاه داران CNG، سازمان تاکسیرانی (نماینده مصرف کننده) و دانشجویان تحصیلات تکمیلی (مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری) تعیین شدند. داده های تحقیق از طریق مصاحبه با ایشان جمع آوری و نقشه نهایی با استفاده از نرم افزار Explorer Decision ترسیم و تجزیه وتحلیل شد. درنتیجه 18 عامل تاثیرگذار شناسایی شد. بر اساس نتایج، تمایل به استفاده از سوخت CNG به جای بنزین، توسعه پایدار CNG و تدوین سند چشم انداز CNG، موضوعات کلیدی در جهت بهبود استفاده از سوخت CNG در بخش حمل ونقل است. در انتها مطابق خروجی های نقشه نگاشت و نظرات تجمیع شده خبرگان، گزینه های استراتژیک و موثر مانند؛ تدوین یک برنامه بلندمدت برای سبد سوخت کشور، آزادسازی یا تعیین نرخ مناسب برای قیمت کلیه سوخت ها، اعطای تسهیلات هدفمند به زنجیره تامین استفاده از سوخت CNG، تبلیغات مستمر و تاثیرگذار، بیان شد و راهکارهای دستیابی به این اهداف برای سیاست گذاران پیشنهاد گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 169
لینک کوتاه:
magiran.com/p2027093 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!