بررسی تاثیر یادگیری فناورانه بر عملکرد سازمانی بنگاه ها:مطالعه موردی بنگاه های سازنده تجهیزات صنعت برق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در دنیای رقابتی امروز، یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر ارتقای سطح عملکردی بنگاه ها و دستیابی به مزیت رقابتی، یادگیری فناورانه است که طی آن توسعه و ارتقای محصولات و خدمات نوآورانه بنگاه امکان پذیر می شود. یادگیری فناورانه فرایندی است که یک شخص، شرکت و یا کشور از طریق آن دانش خود را در مورد فناوری، محصولات و فرایندها به روز ساخته و با استفاده از مهارتهای گسترده ی کسب شده، می تواند کسب و کار خود را توسعه و بهبود دهد. در این مقاله، چارچوبی برای بررسی یادگیری فناورانه در بنگاه های سازنده تجهیزات برق کشور توسعه داده شده است. در این چارچوب ابعاد یادگیری فناورانه شامل محتوای یادگیری، منابع یادگیری، شیوه های یادگیری، فضای یادگیری و محیط یادگیری تعیین شده و شاخص های مرتبط با هر بعد نیز استخراج شده است. سپس تاثیر یادگیری فناورانه بر عملکرد بنگاه های مورد نظر مورد بررسی قرار گرفته است.  در بخش عملکرد از کارت امتیازی متوازن (BSC)، در چهار جنبه مالی، رضایت مشتریان، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد استفاده شده است.این تحقیق یک تحقیق کاربردی بوده که در آن  ترکیب رویکرد کیفی و کمی استفاده شده است. در بخش کیفی، روایی محتوایی تحقیق توسط تعدادی از خبرگان دانشگاهی و صنعت برق  به دست آمده و در بخش کمی با بهره گیری از نظرات مدیران بنگاه های سازنده تجهیزات صنعت برق ، روایی سازه آن تایید شده است. در این بخش تجزیه و تحلیل نتایج براساس رویکرد حداقل مربعات جزئی و با کمک نرم افزارSmart PLS انجام گرفت. نتایج تحلیل ها نشان داد که رابطه معناداری میان یادگیری فناورانه و عملکرد بنگاه ها وجود دارد، اما میزان تاثیرگذاری چندان قوی نیست که مهمترین دلیل آن بی توجهی بنگاه های سازنده به مباحث یادگیری و رشد می باشد. همچنین نتایج تحلیل حاکی از آن است که برای تحقق موفقیت آمیز فرایند یادگیری فناورانه در بنگاه های سازنده تجهیزات صنعت برق، دو بعد منابع یادگیری و محتوای یادگیری نقش مهمتری را ایفا می نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p2027095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!