پاسخ های حاکم بر جرایم سایبری و راهبردهای پیاده سازی اهداف کیفر

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

پاسخ به جرائم سایبری یکی از چالش برانگیزترین موضوعات مربوط به این جرائم است؛ بهگونهای که جرائم سایبری عموما با کیفرهایی که قانونگذار برای آن پیش بینی کرده، تناسب واقعی نداشته است. چراکه قانونگذار متاسفانه به شناخت درستی از جرائم سایبری و خطرناکی آن نرسیده و همانند سایر جرائم با آنها برخورد مینماید و در مواقعی نیز این برخورد بسیار کمتر از موارد مشابه جرائم سنتی است. جرم انگاری و تعیین واکنش های تادیبی و کیفری متناسب با جرائم سایبری نه تنها مجرمین و محکومان را با اعمال اقدامات ترهیبی و ترذیلی از ارتکاب مجدد این جرائم باز میدارد، بلکه صرف جرم محسوب گردیدن یک اقدام و پیشبینی واکنش متناسب در مقابل آن، خود میتواند عاملی موثر در منصرف نمودن افراد مستعد بر ارتکاب جرم باشد. در ارتباط با جرائم سایبری، با توجه به اینکه منافع حاصل از این جرائم به تناسب گستردگی این فضا و گمنام بودن مجرمین سایبری زیاد می باشد، باید در مقابل آن سیاست کیفری متناسب به نحوی ایجاد گردد تا بتوان با بالا بردن هزینه ارتکاب جرم به عنوان عاملی بازدارنده در مقابل بزهکاران بالقوه ی این جرائم قرار گرفت. از آنجا که جرائم سایبری بسیار گسترده و پیچیده تر از قبل شده است، سیاست کیفری کشورها را وادار میکند که تمرکز بیشتری به ارزیابی مجدد شدت جرائم و مجازاتها داشته باشند. ازاینرو، ابتدا بایستی این امر که تا چه میزان در جرائم سایبری اهداف مجازات ها رعایت می شود و چالش هایی را که برای دستیابی به اهداف مجازاتها در قلمرو جرائم سایبری وجود دارد مورد مداقه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
925 تا 937
لینک کوتاه:
magiran.com/p2027219 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!