تحلیل عملکرد سیستم صف بخش اورژانس: رویکرد شبیه سازی مبتنی بر طراحی آزمایش ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شبیه سازی یکی از تکنیک های مناسب برای تحلیل و ارزیابی رفتار پویای سیستم های پیچیده است.  هدف اصلی این مطالعه، توسعه ی یک مدل یکپارچه با استفاده از رویکرد شبیه سازی مبتنی بر طراحی آزمایش ها به منظور تحلیل عملکرد سیستم صف پذیرش بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان مدرس تهران بود.

روش پژوهش

در مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر، در ابتدا متغیر های موثر بر توانمند سازی کارایی منابع مشخص و با استفاده از آمار استنباطی و آزمون آنووا، تحلیل شده و اثرات فاکتور های موثر برآورد گردید. همچنین عملکرد سیستم بخش اورژانس با استفاده از نرم افزار Visual Paradigm شبیه سازی شد. سپس پاسخ های به دست آمده از اجرای مدل شبیه سازی به عنوان ورودی طراحی آزمایش در نظر گرفته شد. همچنین طرح آزمایش عاملی کامل 2 سطحی، با نقاط مرکزی مورد استفاده قرار گرفت. متغیرهای مستقل بهیار، منشی اورژانس، پرستار، متخصص قلب و تخت بستری و متغیر وابسته، صف انتظار مراجعه کننده در بخش اورژانس در مدل شبیه سازی مورد مطالعه قرار گرفته اند.

یافته ها

با توجه به مقدار F < Prob، طبق نتایج تحلیل واریانس اثرات قابل قبول برای مدل تعیین شدند. مقدار R2 نشان می دهد که 82/35 درصد مدل، همه تغییرپذیری داده های سطح پاسخ را، در اطراف میانگین تبیین می کند. لذا از تحلیل واریانس، می توان نتیجه گرفت فضای طراحی با مدل برآورد شده مطابقت دارد.

نتیجه گیری

در این پژوهش تحلیل عملکرد سیستم صف بخش اورژانس با استفاده از شبیه سازی و طراحی آزمایش، انجام گرفت. مدل رگرسیون غیر خطی توانایی پیش بینی طول صف را دارد. همچنین، این مدل با توجه به فاکتور های قابل قبول، قادر است برای پیش بینی متغیر وابسته مورد استفاده قرار بگیرد. نتایج نشان داد که کمترین مقدار طول صف براساس مدل توسعه داده شده زمانی به دست می آید که تعداد فاکتور منشی اورژانس در سطح بالا، بهیاران و پرستاران در سطح پایین خود قرار بگیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
160 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p2027452 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!