گزاره پردازهای اولیه، ثانویه، نقطه نظرها، نحوه بیان و نیت مندی در چالش های تفسیر

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقاله ابتدا به برخی مفاهیم بیرونی یا درونی موضوع گزاره گذاری می پردازد و گفته پرداز را در حکم منشاء اصلی کلام و خالق گزاره ها، و گزاره پرداز را در حکم ماخذ نقطه نظر از هم تفکیک می کند و سپس به گزاره و گفته پردازها سلسله مراتب می دهد، پیش از آنکه به بیان همگامی و عدم تفکیک گفته پرداز و گذاره پرداز بپردازد. سپس از طریق ساخت مرجع برای اجزای گفتار، نظریه پردازی گزاره ای منسجمی از مفهوم نقطه نظر یا دیدگاه ارائه می دهد. این مقاله مفهوم نقطه نظر را در زبان شناسی تعریف کرده، و در حکم هر گزاره ای که اطلاعاتی را در مورد هر یک از اجزای گفتمان مسندسازی می کند، نه تنها با دادن اطلاعاتی راجع به موضوع (مورد دلالتش)، بلکه همچنین در مورد شکلی که گزاره پرداز موضوع را مشاهده/ تصور/ تعریف می کند. سرانجام، مقاله به مفاهیم سوژه و نیت مندی باز می گردد. این مسئله از طریق روابط (انگیزه دار) میان ادراک، افکار، کلمات، اعمال ارتباط برقرار می کند. نیت مندی با اهداف گزاره گذارها و یا گفته پرداز ثانویه، و اهداف عوامل گزاره، و/یا با اهداف گفته پرداز/گزاره گذارهای اولیه مطابقت می کند و یا با اهداف دریافت کنندگان/مفسران متون که به دنبال بازسازی دو سطح نیت مندی پیشین و ترکیب کردن آن ها با فرضیه های خود، مطابق با شرایط خودشان هستند.

زبان:
فرانسوی
صفحات:
165 تا 188
لینک کوتاه:
magiran.com/p2027548 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!