بررسی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان در بیماران مبتلا به مال اکلوژن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سابقه و هدف
مال اکلوژنتاثیر بسزایی بر رفتارهای اجتماعی و حالات روانی بیماران داشته و می تواند بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان نیز تاثیرگذار باشد. هدف از این مطالعه بررسی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان در مراجعه کنندگان به بخش ارتودنسی دانشگاه آزاد اصفهان بود.
مواد و روش ها
مطالعه توصیفی  حاضر بر روی 77 نفر از متقاضیان درمان ارتودنسی که مبتلا به مال اکلوژن بودند  به روش سرشماری انجام شد. قبل از ورود به درمان، افراد داوطلب پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان (OHIP-14) را تکمیل نمودند. سپس با استفاده از شاخص نیاز به درمان ارتودنسی (IOTN) که شامل جزء زیبایی(AC) و جزء سلامت دندانی(DHC)
می باشد، نیاز بیماران تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های T مستقل، من یو ویتنی، آنالیز واریانس یک طرفه، کروسکال والیس، ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون و نیز رگرسیون خطی استفاده شد.
یافته ها
میزان نمرهOHIP  در بیماران (8/9±14/1) با دامنه 35-0 بود. در رابطه با جزء DHC، 65 درصد  شرکت کنندگان در مطالعه نیاز زیاد یا خیلی زیاد به درمان داشتند. در رابطه با جزء AC، 33/83 درصد افراد نیاز قطعی به درمان ابراز کرده بودند. بین OHIP و جزء (0/017P =، (0/28=r) و نیز بینOHIP  و جزء (0/036P=، 0/24=r) ارتباط معنی دار اما ضعیفی وجود داشت. بر اساس رگرسیون خطی، OHIP تنها با تحصیلات (0/026P =) و جزء AC (0/026P =) مرتبط بود.
نتیجه گیری
اگرچه رابطه مال اکلوژن و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان در مطالعه حاضر ضعیف می باشد ولی توصیه می شود متخصصین ارتودنسی در کنار روش های حرفه ای برای تشخیص و طرح درمان، به تاثیر مشکلات دهان بر کیفیت زندگی بیماران نیز توجه داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 194
لینک کوتاه:
magiran.com/p2027753 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!