تاثیر استفاده از سه روش آگاهی واژه شناختی بر وسعت و عمق دانش لغوی زبان آموزان ایرانی سطح متوسط

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اخیرا در پیشینه تحقیق آگاهی واژه شناختی در یادگیری زبان دوم توجه زیادی را به خود جلب کرده است. تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر روش های سه گانه ی آگاهی واژه شناختی (برجسته نویسی، توضیح مستقیم و تمرین بازشناسی واژکها) بر ژرفای فهم و گستره ی دانش واژگانی زبان آموزان ایرانی سطح متوسط انجام شده است. شرکت کنندگان در این تحقیق که از میان دانشجویان رشته ی زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد خوراسگان برگزیده شده اند شامل نود دانشجوی سطح متوسط هستند که طبق نتایج آزمون تعیین سطح سریع آکسفورد به طور تصادفی انتخاب شدند. این نمونه ی 90 نفری زبان آموزان سطح متوسط به سه گروه 30 نفره تقسیم شد. شصت وند اشتقاقی انگلیسی شامل پیشوندها، پسوندها و ریشه ی واژگان از طریق روش های سه گانه ی آگاهی واژه شناختی (برجسته نویسی، توضیح مستقیم و تمرین بازشناسی واژکها) به هر گروه آموزش داده شد. برای انجام مطالعه، یک طرح پیش آزمون و پس آزمون به کار گرفته شد. به عنوان پیش آزمون، آزمون سطوح واژگانی و آزمون پیوندهای واژگانی از آنها گرفته شد. پس از اجرای پیش آزمون و تدریس مربوط به هر گروه، پس آزمون اجرا شد. برای آگاهی از اختلاف امتیازات پیش آزمون ها و پس آزمون های دانش واژگانی، آزمون تی با نمونه های جفتی برای هر یک از گروه ها انجام شد. برای دریافت نتایج پس آزمون سطح واژگانی و پس آزمون پیوندهای واژگانی این سه گروه، دو تحلیل واریانس یک سویه به طور جداگانه انجام شد. نتایج این آزمون ها نشان داد که (1) هر سه روش آگاهی واژه شناختی تاثیر زیادی بر بهبود ژرفای فهم و گستره ی دانش واژگانی دانشجویان زبان انگلیسی دارد. از این آزمونها همچنین برمی آید که (2) تفاوت چندانی میان این سه گروه از لحاظ ژرفای فهم دانش واژگانی نبود، ولی از لحاظ گستره ی دانش واژگانی، تفاوت های زیادی میان گروه آموخته شده به روش توضیح مستقیم و دو گروه دیگر (برجسته نویسی، تمرین بازشناسی واژکها) وجود دارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
129 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p2027827 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!