عوامل مرتبط با خشونت خانگی علیه زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان ها و مراکز واکسیناسیون شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

خشونت علیه زنان پدیده ای جهانی است و در همه اعصار وجود داشته است. پژوهش حاضر باهدف روشن تر شدن ابعاد خشونت علیه زنان باردار و عوامل موثر بر آن انجام شده است.

مواد و روش کار

پژوهش حاضر مطالعه ای مقطعی بر روی 270 زن متاهل است؛ که از اردیبهشت تا آبان ماه سال 1397 به مراکز درمانی و واکسیناسیون شهر تهران مراجعه کرده اند. روش تحقیق پیمایش و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی ساخت یافته بود. داده ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه 22، تجزیه وتحلیل شدند و در این راستا از آزمون های آماری  ضریب همبستگی، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تفاوت میانگین استفاده گردید.

یافته ها

با توجه به نتایج پژوهش 8/82 درصد زنان حداقل یکی از انواع خشونت را در دوران بارداری تجربه کرده اند. در مورد ابعاد خشونت، خشونت مالی با 66/29 درصد شایع ترین نوع خشونت و خشونت جسمی با 43/13 درصد کم ترین میزان خشونت را به خود اختصاص داده اند. هم چنین نتایج حاکی از آن است که با سطح معنی داری 5 درصد، افزایش تحصیلات زن (14- r =) و مرد (11- r =)، عاملی موثر در کاهش خشونت های جسمی، مالی و اجتماعی است. به علاوه هرچه محل تولد مردان از محیط های کوچک روستایی به شهرهای بزرگ نزدیک تر شده، میزان خشونت (به جز بعد مالی خشونت) نیز  (22- r =) کاهش یافته است. زنان با خواستگاه روستایی یا شهر کوچک، بیشتر مورد خشونت واقع شده اند و نیز با افزایش سطح توسعه فرهنگی محل سکونت، میزان خشونت اعمال شده در ابعاد مالی(171- r =)، جسمی (13- r =) و اجتماعی (15- r =) کاهش یافته است. میزان خشونت مردان فارس از خشونت مردان کرد، ترک و سایر قومیت ها کم تر بوده است. همچنین دو متغیر نگرش های فرهنگی مولد (50 r =) و مانع خشونت (40- r =) بیشترین شدت رابطه را با متغیر شاخص خشونت داشته اند. به علاوه شکل گیری نگرش های فرهنگی در زنان، رابطه معنی داری با متغیرهای سن، تحصیلات، توسعه فرهنگی محل سکونت و محل تولد آنان دارد؛ اما بین قومیت زنان و نگرش های فرهنگی مولد و مانع خشونت در آنان رابطه  معنی داری دیده نشد.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های پژوهش، افزایش سطح تحصیلات زنان و مردان، توسعه ی فرهنگی محله ها و اصلاح نگرش های فرهنگی در سطح خانواده ازجمله عوامل موثر بر خشونت علیه زنان باردار هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
379 تا 391
لینک کوتاه:
magiran.com/p2028284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!