بررسی شایع ترین فاکتورهای پیشگویی کننده افسردگی بعد از هیسترکتومی در زنان 30 تا 55 سال در سال 1396 در بیمارستان شهید مطهری ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

هیسترکتومی به معنای خارج نمودن رحم با یا بدون سرویکس و برداشتن تخمدان ها) اووفورکتومی) می باشد. امروزه برای درمان بسیاری از بیماری های خوشخیم و بدخیم هیسترکتومی الکتیو صورت می گیرد. هیسترکتومی یک روش جراحی سنگین و تهاجمی است که تاثیری جدی بر روی خصوصیات جنسی زن دارد و سبب احساس بدشکلی بدنی و سایر عوامل می شود که ممکن است یک محرک قوی برای استرس و مشکلات روانی در زنان باشد. در این مطالعه بر آن شدیم تا تاثیر هیسترکتومی را بر روی وضعیت روانی و جنسی بیماران بعد از جراحی، بررسی کنیم.

مواد و روش ها

بیماران 30 تا 55 سال که در سال 1396 بدلایل غیر بدخیم تحت هیسترکتومی الکتیو قرار گرفتند و با همسر خود زندگی می کردند و قبل از عمل یائسه نبوده و در 6 ماه قبل و بعد جراحی، استرس ماژور و یا سابقه مشکلات روان پزشکی نداشتند انتخاب و پرسشنامه Beck و FSFI برای بیماران 6 ماه بعد از جراحی پر شد. ویژگی های دموگرافیک و تعداد فرزند و سن بیمار و همسر بیمار، دلیل هیسترکتومی، وضعیت اووفروکتومی و داشتن درد شکمی مزمن برای بیماران ثبت شد و داده ها با نرم افزار spss 23 تحت آنالیز آماری قرار گرفت.

یافته ها

یافته ها نشان داد میانگین امتیاز بک بین دو گروه بیماران که تحت اووفروکتومی دو طرفه قرار گرفته بودند و گروه دیگر که یک یا دو تخمدان حفظ شده داشتند؛ اختلاف معنی داری داشت (002/0 =P). بنابر این حفظ تخمدان در کاهش میزان افسردگی موثر بود. درخصوص درد شکم مزمن 6 ماه بعد از هیسترکتومی؛ میانگین نمره بک در بیماران با درد شکم مزمن و بیماران بدون درد شکم اختلاف معنی داری داشت (007/0=P). بین طول مدت بستری و افسردگی تفاوت معنی داری وجود نداشت (13/0=P). نتایج مطالعه نشان داد بین افسردگی در بیماران خانه دار و بیماران شاغل رابطه معنی دار وجود دارد (027/0=P). درخصوص سن همسر؛ با هر سال افزایش سن میزان افزایش امتیاز بک مشهود بود (001/0=P) و افزایش افسردگی را نشان می داد. اما دلایل هیسترکتومی الکتیو بر افسردگی تاثیری نداشت (147/0=P). در مورد وضعیت جنسی بیماران میانگین FSFI قبل از جراحی برای بیماران حدود 21.14 با انحراف معیار 10.14 و میانگین FSFI بعد از جراحی 16.42 با انحراف معیار 7.8 بود که این موضوع نشان دهنده کاهش میزان افسردگی بود. همچنین بر اساس آزمون t جفت شده عملکرد جنسی بیماران بعد از هیسترکتومی به میزان معنی داری کاهش پیدا کرده بود (p < 0.05). بر اساس نتایج آزمون یومن ویتنی، وضعیت جنسی (FSFI) بیماران بعد از عمل و وضعیت اووفروکتومی آن ها نشان دهنده حفظ تخمدان و تاثیر مثبت بعد از عمل جراحی بود (01/0>P).

نتیجه گیری

در مطالعه حاضر اکثر بیماران که دارای سابقه بیماری روان پزشکی نداشتند؛ بعد از هیسترکتومی کمی افسرده گزارش شدند. در کل نتایج مطالعه حاضر نشان داد حفظ تخمدان بعد از هیسترکتومی الکتیو با کاهش نسبی میزان افسردگی و بهبود عملکرد جنسی بیماران همراه بوده است. خانه دار بودن و افزایش سن شریک زندگی در افزایش میزان افسردگی بیماران نقش موثری داشته است. بیماران با افسردگی بیشتر با درد شکم بیشتری مواجه بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
392 تا 400
لینک کوتاه:
magiran.com/p2028285 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!