بررسی میزان تاثیر تزریق ویتامین C تزریقی در کاهش میزان و شدت کریستال های استروویت در مقایسه با پروسه های درمانی طولانی مدت معمول

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

کریستال های استروویت (منیزیم آمونیوم فسفات) یکی از شایع ترین علل تشکیل سنگ های دستگاه ادراری در گربه ها هستند. این کریستال ها از علل شایع انسداد ادراری و ایجاد سیستیت ایدیوپاتیک هستند. در سال های اخیر، بروز کریستال-های ادراری افزایش یافته و جستجو برای یافتن درمان هایی که بتوانند با کم ترین تهاجم و در کوتاه ترین زمان به نتیجه برسند، اهمیت ویژه ای پیدا کرده اند. ویتامین C یک ترکیب دارای خواص آنتی اکسیدانی و نسبتا بی خطر برای موجود زنده است. علاوه بر خواص بیولوژیک متعدد، این ویتامین به عنوان اسیدی کننده ی ضعیف ادرار نیز شناخته می شود. از آنجایی که کریستال های استروویت در pH اسیدی محلول هستند، انتظار می رود استفاده از ویتامین C، علاوه بر کمک به انحلال و دفع کریستال ها از عوارض بعدی آن ها جلوگیری کند.

هدف

تعیین سرعت اثر تزریق ویتامین C در کاهش میزان و شدت کریستال های استروویت در مقایسه با پروسه های درمانی طولانی مدت معمول (تغییر رژیم غذایی، استفاده از اسیدی کننده های ادراری خوراکی و داروهای مدر) در موارد کریستالوری استروویتی در گربه های خانگی انجام شد.

روش کار

10 گربه با علائم بیماری دستگاه ادراری تحتانی مانند دیس اوری انتخاب شدند. پس از تایید حضور کریستال ها در ادرار با کمک سونوگرافی و انجام آزمایش های ادراری، گربه ها به دو گروه اصلی و کنترل (هر یک شامل 5 گربه) تقسیم بندی شدند. هر دو گروه به مدت دو هفته با روش های معمول درمانی شامل استفاده از داروهای مدر، تغییر رژیم غذایی و در صورت لزوم استفاده از آنتی بیوتیک ها درمان شدند با این تفاوت که در هفته ی اول گروه اصلی ویتامین Cی تزریقی (mg/kg100، زیرجلدی) و گروه کنترل دی ال متیونین خوراکی (mg/cat200 هر هشت ساعت) در کنار درمان قراردادی دریافت کردند. از گربه ها در روزهای صفر، هفت و 14 مطالعه نمونه گیری انجام شد و pH ادرار، وزن مخصوص، نوع و تعداد کریستال های استروویت محاسبه شد. حضور کانون های شناور اکوژن در سونوگرافی مثانه نیز بررسی گردیدند.

نتایج

کاهش قابل توجه کریستالوری استروویتی در هر دو گروه تحت درمان، مشاهده شد. ولی در گروه تحت درمان با ویتامین C،کاهش pH و به طبع آن کاهش کریستالوری در مدت زمان کوتاه تر و موثرتری روی داد. به علاوه در موارد انسداد مجاری ادراری درمان با ویتامین C تاثیر بهتری نشان داد. نتیجه گیری نهایی : بر اساس نتایج این مطالعه، استفاده از ویتامین Cی تزریقی در موارد انسداد مجاری ادراری که نیاز به پاسخ سریع برای جلوگیری از عوارض بعدی انسداد است توصیه می شود. هم چنین از قرص های متیونین می توان به منظور پیشگیری در بیماران با علائم نه چندان حاد با pH نسبتا بالای ادرار و کریستالوری استروویتی خفیف و یا ادامه-ی درمان به منظور جلوگیری از عود مجدد استفاده کرد.

نتیجه گیری نهایی

بر اساس نتایج این مطالعه، استفاده از ویتامین سی تزریقی در موارد انسداد مجاری ادراری که نیاز به پاسخ سریع برای جلوگیری از عوارض بعدی انسداد است توصیه می شود. هم چنین از قرص های متیونین می توان به منظور پیشگیری در بیماران با علائم نه چندان حاد با pH نسبتا بالای ادرار و کریستالوری استروویتی خفیف و یا ادامه-ی درمان به منظور جلوگیری از عود مجدد استفاده کرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
233 تا 242
لینک کوتاه:
magiran.com/p2028288 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!