بررسی ویژگی های ریخت شناسی نتاج ناتنی گردوی های خوشه ایبرای انتخاب نژادگان های پاکوتاه و زودبارده

پیام:
چکیده:
یکی از راه های افزایش عملکرد در باغ ها، افزایش تعداد نهال کاشته شده در هکتار یا افزایش تراکم کاشت است. این مهم مستلزم داشتن رقم های با رشد کم و یا پایه های پاکوتاه کننده است. توسعه پایه پاکوتاه ، برای گردو در مرحله های ابتدایی پژوهش قرار دارد. این پژوهش با هدف شناسایی و انتخاب نژادگان های گردوی پاکوتاه یا نیمه پاکوتاه و زودبارده انجام گرفت. برای این منظور بذر نژادگان های کم رشد با باردهی خوشه ایگردو از 21 منطقه در سطح کشور شناسایی در خزانه کشت شدند و دانهال های حاصل با اندازه گیری 28 ویژگی ریخت شناسی به مدت دو سال (1393 و 1394) مورد ارزیابی قرار گرفت. نتیجه های به دست آمده نشان داد که خانواده های مختلف به طور معنی داری از نظر ویژگی های ریخت شناسی با هم اختلاف داشتند. تجزیه کلاستر، نژادگان های مورد بررسی را در سه گروه پررشد، کم رشد و متوسط رشد قرار داد. از 351 نژادگان مورد بررسی، به ترتیب 1/46، 3/37 و 5/16% کل نژادگان ها کم رشد، نیمه پررشد و پر رشد بودند. تجزیه به مولفه ها ی اصلی نشان داد سه عامل اول 37/61% از تغییرهای کل در خانواده را توجیه می کنند. هم چنین مشخص شد که ارتفاع نهال در سال دوم با ویژگی های قطر ساقه، تعداد گره و طول میانگره در سال اول همبستگی مثبت و معنی دار داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
293 تا 314
لینک کوتاه:
magiran.com/p2028581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!