مقایسه روش های ارزیابی مقاومت به کلروز آهن در ترکیب های پیوندی سیب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کلروز آهن ناشی از آهک، از مشکلات مهم درختان میوه به ویژه سیب در خاک های آهکی می باشد. این عارضه هر ساله خسارت زیادی به درختان میوه در این مناطق وارد می سازد. تحقیق حاضر با هدف تعیین یک روش مناسب برای ارزیابی مقاومت پایه ها و ارقام سیب در برابر تنش کلروز آهن انجام گرفت. بدین منظور آزمایشی به صورت فاکتوریل بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی با 18 تیمار و 3 تکرار انجام شد. تیمارها شامل رقم (گلاب کهنز، رد دلیشز و گلدن دلیشز)، پایه در6 سطح (M9، M26 از پایه های پاکوتاه، M7 وMM106  از پایه های نیمه پاکوتاه و M25 وMM111 از پایه های پر رشد سیب) و تنش آهن در سه سطح (2 میکرومولار آهن، 90 میکرو مولار آهن همراه با و بدون بی کربنات سدیم10 میلی مولار) انجام شد. نهال های پیوندی سیب در گلدان های حاوی پرلیت پس از دو ماه و نیم تغذیه با محلول غذایی نصف غلظت هوگلند به مدت 8 هفته، تحت تیمارهای فوق قرار گرفتند. در این پژوهش اثرات سطوح مختلف تنش آهن بر شاخص های آهن-کارایی و ویژگی های بیوشیمیایی ترکیب های پیوندی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاکی از واکنش های متفاوت ارقام و پایه ها و در نتیجه ترکیب های پیوندی به تنش های اعمال شده بود. ارقام و پایه ها تفاوت های زیادی در جذب و انتقال آهن دارند، به طوری که آنها را می توان به ارقام و پایه های مقاوم و حساس و نیمه مقاوم طبقه بندی نمود. به طور کلی روش بیوشیمیایی، ارزیابی دقیق تری از تفاوت های ارقام و پایه ها در پاسخ به تنش آهن نسبت به ارزیابی نظری شاخص های آهن-کارایی فراهم نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
393 تا 407
لینک کوتاه:
magiran.com/p2028720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!