تلفیق الگوریتم ماشین بردار پشتیبان و مدل مخفی میدانهای تصادفی مارکوف جهت بهبود صحت طبقه بندی داده های فراطیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از مسائل مهم در بحث سنجش از دور فراطیفی، طبقه بندی این حجم از داده های چندبعدی با صحت مطلوب است. بیشتر روش های طبقه بندی داده های سنجش از دوری بر اساس اطلاعات طیفی داده ها است. با این وجود جهت دست یابی به صحت بالای طبقه بندی، می توان از اطلاعات مکانی داده ها نیز استفاده نمود. تلفیق مدل میدان های تصادفی مارکوف که اطلاعات مکانی را از طریق کمینه سازی توابع انرژی مناسب بهینه سازی می کند با الگوریتم طبقه بندی طیفی ماشین بردار پشتیبان که یکی از روش های قدرتمند جهت طبقه بندی تصاویر فرا طیفی است، می تواند صحت طبقه بندی را در نقشه طبقه بندی نهایی بهبود بخشد. هدف این مطالعه بهبود صحت طبقه بندی داده ها با تعداد نمونه های آموزشی محدود  به کمک تلفیق مدل میدان های تصادفی مارکوف و الگوریتم ماشین بردار پشتیبان است. دو مجموعه داده فراطیفی سنجنده های Hyperion و AVIRIS در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است. بعد از اعمال تصحیحات رادیومتریک مانند حذف خطوط جا افتاده تصویر و باندهای نامطلوب، تصحیحات اتمسفری مجموعه داده Hyperion به روش FLAASH و مجموعه داده AVIRIS به روش IAR انجام شد. تبدیل MNF جهت کاهش ابعاد داده استفده شد و سپس عضوهای نهایی داده ها از روی باند PPI استخراج گردید و در ادامه جهت طبقه بندی طیفی این داده ها از الگوریتم طبقه بندی ماشین بردار پشتیبان استفاده شد. در نهایت جهت بهبود صحت طبقه بندی در نقشه طبقه بندی شده نهایی از مدل مخفی میدان های تصادفی مارکوف (HMRF) استفاده شد. به طوری که بعد از استخراج مولفه های تبدیل PCA و MNF داده ها ، محاسبه برخی پارامترهای آماری هر یک از کلاس ها در نقشه طبقه بندی SVM به منظور استفاده در ورودی مدل و همچنین تنظیم دوره تکرار، مدل SVM-HMRF اعمال شد.

نتایج نشان داده است که استفاده از مدل ارائه شده(SVM-HMRF) صحت کلی طبقه بندی را در هر دو مجموعه داده بهبود بخشیده است. به طور مثال بهبود صحت طبقه بندی در برخی از کاربری های مختلف تصویر حدود 25 درصد بوده است. همچنین مناطق تصویر در نقشه طبقه بندی شده نهایی بسیار همگن تر شده و نویز های فلفل-نمک به شدت کاهش یافته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
239 تا 251
لینک کوتاه:
magiran.com/p2028869 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!