ارائه یک برنامه عملیاتی جهت کاهش آسیب پذیری شاغلین فضای روباز نسبت به استرس گرمایی و تغییرات اقلیم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شاغلین فضای روباز به علت شرایط شغلی و محیطی جز گروه های آسیب پذیر نسبت به استرس گرمایی و تغییرات اقلیم می باشند. آسیب پذیری از سه مولفه حساسیت، مواجهه و قابلیت انطباق تشکیل شده است. لذا باید بتوان با تدوین برنامه و استراتژی هایی حفاظتی و کنترلی میزان آسیب پذیری این افراد را کاهش داد. از آنجایی که هیچ دستورالعمل و قوانین ملی برای حفاظت شاغلین فضاهای روباز در برابر استرس گرمایی و تغییرات اقلیم در کشور وجود ندارد و تنها سیاست مربوط در این زمینه، حدود مجاز مواجهه شغلی است. لذا این مطالعه با هدف ارائه برنامه عملیاتی جهت کاهش آسیب پذیری و انطباق شاغلین فضای روباز (با توجه به آثار منفی و بی شمار آن بر سلامت جامعه و بویژه گروه های شغلی) با استرس گرمایی و تغییرات اقلیم صورت گرفته است. نتایج این مطالعه می تواند در تصمیم گیری مدیریت کلان کشور و همچنین برنامه ریزی کنترل شغلی بسیار موثر واقع شود. همچنین برنامه ارائه شده در این مطالعه می تواند کمک شایانی به سازمان های متولی امر سلامت و ایمنی کارگران همچون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (که وظیفه حفظ، صیانت و ارتقای سلامت نیروی انسانی را عهده دار هستند)، نماید.

روش بررسی

با توجه به هدف مطالعه که تدوین و تهیه یک برنامه عملیاتی جهت کاهش اسیب پذیری شاغلین فضای روباز در مورد استرس گرمایی و تغییرات اقلیم بود چندین پانل تخصصی و جلسات بارش افکار با همکاری پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران با شرکت اساتید رشته مهندسی بهداشت حرفه ای کشور، مدیران اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست، کارشناسان معاونت بهداشتی و مرکز سلامت محیط و کار در طول سال های 95-93 و با در نظر گرفتن مولفه های اصلی آسیب پذیری، حیطه ها و استراتژی های یک برنامه کاربردی جهت کاهش اثرات در مواجهه با استرس گرمایی و تغییرات اقلیم در شاغلین فضای روباز  تشکیل شد. همچنین از تکنیک دلفی (با توجه به عدم دسترسی به برخی از اساتید و افراد اجرایی)، بررسی متون و مقالات هم در این مطالعه استفاده شده است.

نتایج

در این مطالعه جهت تهیه و تدوین یک برنامه عملیاتی،6 مولفه اصلی شامل برنامه های عمومی و سیاست ها (16 استراتژی)، برنامه های پیشگیری (6 استراتژی)، برنامه های کنترلی و حفاظتی (11 استراتژی)،  برنامه های آموزشی (11 استراتژی)، برنامه های مدیریتی (14 استراتژی) و پژوهش و مطالعات آتی(11 استراتژی)،  در قالب 69 استراتژی با سه هدف کاهش میزان حساسیت، کاهش میزان مواجهه و افزایش قابلیت انطباق پیشنهاد گردید.

نتیجه گیری

برنامه تهیه شده به همراه استراتژی های پیشنهاد شده در این مطالعه می تواند در تهیه  قوانین و دستورالعمل  های شغلی کار در محیط های گرم مورد استفاده قرار گیرد و نتایج این مطالعه می تواند کمک شایانی به سازمان های متولی امر سلامت و ایمنی کارگران همچون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای برنامه ریزی ها، راهبردهای پیشگیرانه و اقدامات کنترلی نماید تا بتوان گامی در جهت  حفظ و ارتقای  سلامت شاغلین برداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2029236 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!