دامنه ی میزبانی تریپس غربی گل Frankliniella occidentalis وتریپس پیاز Thrips tabaci در منطقه باجگاه (شیراز)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
شناسایی گیاهان میزبان تریپس ها (Insecta: Thysanoptera) به علت تعدد میزبان های مورد انتخاب حشرات بالغ ، می تواند مشکل ساز باشد. بسیاری از گونه های تریپس در رفتار خود تمایل به پراکنش دارند در نتیجه افراد بالغ روی طیف وسیعی از گیاهانی قرار می گیرند که روی آن ها نمی توانند پرورش یابند و ممکن است حتی قادر به تغذیه نباشند. آگاهی درباره گیاهان میزبان تریپس ها مهم است؛ زیرا بسیاری از گونه های پلی فاژ باعت انتقال توسپوویروس ها می شوند. تریپس غربی گل Frankliniella occidentalis Pergande, (1895) و تریپس پیاز Lindeman, 1889 Thrips tabaci از مهمترین گونه های تریپس آفت در سراسر جهان محسوب می شوند. به منظور تعیین دامنه ی میزبانی تریپس های مذکور، گونه های گیاهی مختلف طی سال های 1395-1394 در منطقه ی باجگاه (شیراز) مورد بررسی قرار گرفتند. یک یا هر دو گونه تریپس روی 131 گونه گیاهی پیدا شدند. در این پژوهش F. occidentalis و T. tabaci به ترتیب از 74 (متعلق به 29 خانواده گیاهی) و 28 گونه گیاهی (متعلق به 16 خانواده گیاهی) جمع آوری گردیدند. بیشترین میزبان های گیاهی شناسایی شده برای تریپس غربی گل مربوط به خانواده Asteraceae و پس از آن خانواده Rosaceae و برای تریپس پیاز خانواده Asteraceae بود. به نظر می رسد طی سال های اخیر در منطقه ی باجگاه روند جایگزینی تریپس پیاز با تریپس غربی گل وجود داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p2029715 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!