واکاوی همدیدی-دینامیکی وردش های جوی بارش بهاره فراگیر ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف این مطالعه، تجزیه و تحلیل ماهیت و ساختار وردش های جوی بارش های بهاره ایران است. برای این منظور، داده های بارش روزانه 573 ایستگاه استفاده شده است. سپس روزهای بارش فراگیر، داده های فشار متناظر، با استفاده از امکانات برنامه نویسی در محیط نرم افزار گردس استخراج و به کمک تحلیل خوشه ایروزهای نماینده و الگوهای بارشی بهاره ایران در محیط نرم افزار متلب شناسایی شده اند. به منظور تعیین روز بارشی، سه معیار بارش روزانه یک میلی متر و بیشتر، حداقل تداوم دو روزه و حداقل 50درصد در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد بیشترین مقدار بارش های بهاره فراگیر ایران ناشی از شیو شدید پرفشار شمال دریای خزر-کم فشار شرق ترکیه، کم فشار عربستان است و غالب ترین الگوی بارشی بهاره فراگیر الگوی پرفشار سیبری- کم فشار عربستان، کم فشار سودان است. نقش دریای عرب، خلیج فارس، دریای سرخ در تراز 850 و 700 هکتوپاسکالی به شکل بارزی در شار رطوبت بارش های بهاره قابل مشاهده است. دریای خزر علاوه بر تامین رطوبت نواحی ساحلی در تراز دریا از منابع رطوبتی اصلی بارش های بهاره شمال غربی و شمال شرقی در تراز 700 هکتوپاسکالی به شمار می رود. دریای عرب بیشترین نقش را در شار رطوبت به سمت نواحی جنوبی و غربی ایران ایفا می کند. بیشترین میزان ناپایداری جو در ترازهای بالای جو به دلیل استقرار موج بادهای غربی بوده که با سامانه های فشار متفاوتی همراه بوده است. در این راستا حداکثر میزان واگرایی جو زمانی رخ داده است که پرفشار سیبری فعال بوده و زبانه هایی از آن روی ایران قرار گرفته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2029907 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!