بررسی تاثیر ارتوز اصلاح شده پا و مچ پا بر تعادل در افراد سالمند سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلال تعادل و آسیب های ناشی از آن در افراد سالمند و بیماران با اختلالات نرولوژیک شایع می باشد. ارتوزهای پا-مچ پایی می توانند با بهبود اختلالات حرکتی بر تعادل تاثیر بگذارند. بنا بر این هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر ارتوز پا-مچ پایی اصلاح یافته بر تعادل افراد سالمند سالم بود.
 

مواد و روش ها

 10 فرد سالمند سالم بالای 60 سال در این مطالعه شرکت کردند. در این مطالعه از ارتوز پا-مچ پایی مرسوم و ارتوز اصلاح شده پا-مچ پایی که قسمت خلفی ارتوز در ناحیه پاشنه جهت آزادسازی قسمت خلفی پا و مفصل ساب تالار برداشته شده بود، استفاده شد. شاخص های تعادل با دستگاه صفحه نیرو در وضعیت ایستادن روی دو پا با چشمان باز و بسته و طی سه وضعیت مختلف(ارتوز پا-مچ پایی مرسوم، ارتوز پا-مچ پایی اصلاح شده و بدون ارتوز) اندازه گیری شد. هم چنین تعادل عملکردی با استفاده از آزمون برخاستن و رفتن زمان دار بررسی شد.

یافته های پژوهش

نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از ارتوز پا-مچ پایی اصلاح شده در مقایسه با حالت پا برهنه منجر به تغییرات معناداری در متغیرهای تعادل ایستایی نمی شود(P>0.05). در حالی که پوشیدن ارتوز پا-مچ پایی مرسوم منجر به کاهش معنی دار(16 درصد) جا به جایی مرکز فشار در راستای داخلی-خارجی در مقایسه با حالت پابرهنه شد(P=0.02).

بحث و نتیجه گیری

انجام یک اصلاح ساده در ارتوز پا-مچ پایی مرسوم منجر به عدم اختلال در تعادل ایستایی افراد سالمند سالم و هم چنین بهبود عملکرد تعادلی در مقایسه با ارتوز مرسوم گردید. به نظر می رسد این امر به خاطر افزایش فیدبک های حسی و استفاده از حرکات مفصل ساب تالار باشد. بررسی تاثیر این ارتوز در بیماران نورولوژیک دارای اختلالات حرکتی پا و مچ پا توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2029971 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!