بررسی ارتباط میان توان انفجاری و شاخص های آنتروپومتریک و ترکیب بدنی دختران والیبالیست

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه

 والیبال به عنوان رشته ورزشی که نیاز به آمادگی و مهارت جسمانی بالا اعم از توان انفجاری عضلات، چابکی و عکس العمل دارد، شناخته می شود؛ از این رو ویژگی های ترکیب بدنی و آنتروپومتریکی نقش مهمی در عملکرد ورزشی ایفا می کنند. هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط میان شاخص های آنتروپومتریک و ترکیب بدنی با توان انفجاری پایین تنه در والیبالیست های بزرگسال دختر بود. 

روش شناسی

پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود که در آن 16 دختر والیبالیست نیمه حرفه ای با میانگین سنی 34/4±1/20 و شاخص توده بدنی 42/3±09/22 به صورت داوطلبانه شرکت کردند. تمامی والیبالیست ها سابقه ی حضور در لیگ والیبال استان تهران را داشتند. ابتدا اطلاعات آزمودنی ها توسط پرسشنامه ی دموگرافیک جمع آوری و ثبت گردید. سپس ترکیب بدنی (درصد چربی،توده عضلانی،چربی احشایی) آزمودنی ها در شرایط 3 ساعت ناشتایی توسط دستگاه (OMRUN Bf511) اندازه گیری و ثبت شد. در نهایت به منظور ارزیابی توان انفجاری عضلات پایین تنه از آزمون پرش عمودی سارجنت استفاده گردید. 

یافته ها

 به منظور تجزیه تحلیل آماری از ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی داری (0.05 >p) استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری بیانگر ارتباط مستقیم و معنی دار توده عضلانی با توان انفجاری پایین تنه (0.02>P) و ارتباط معکوس و معنی دار میان توان انفجاری و درصد چربی بود(0.05>p). همچنین بین قد و توان انفجاری پایین تنه ارتباط مثبت و معنی داری مشاهده شد (0.05>p). 

نتیجه گیری

 نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که با افزایش توده عضلانی، توان انفجاری افزایش می یابد، بنابراین توده عضلانی یک فاکتور کلیدی و اثرگذار در رشته والیبال می باشد، از این رو تمرینات مقاومتی به منظور افزایش توده عضلانی به این ورزشکاران توصیه می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
157 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p2029998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!