بررسی تاثیر عوامل فرآیندی بر رفتار خزشی بلند مدت ژئوتکستایل های پلی استر بافته شده و بی بافت سوزن زنی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

بررسی خواص مکانیکی ژئوتکستایلها بطور اعم و رفتار بلند مدت آنها در مقابل بارگذاری های ثابت (خزش) بطور اخص، به دلیل نحوه کاربرد آنها، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در این تحقیق، ضمن طراحی دستگاه اندازه گیری خزش بلند مدت منسوجات، تاثیر پارامترهای تراکم و ساختار نخ پود از یک طرف و اثر عوامل وزن واحد سطح، تراکم سوزن زنی و عمق نفوذ سوزن از طرف دیگر، به ترتیب بر رفتار خزشی ژئوتکستایلهای بافته شده و بی بافت سوزن زنی شده مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج بدست آمده برای ژئوتکستایل های بافته شده نشان می دهد که در مجموع با افزایش تراکم پودی، میزان خزش ژئوتکستایل افزایش می یابد، همچنین برای کلیه ساختار های بررسی شده نخ پود، رفتار خزشی ثانویه، بطور یکسان برآورد می شود. علاوه بر این، نتایج مربوط به ژئوتکستایل های بی بافت، نشان دهنده کاهش مقدار خزش با افزایش مقادیر عمق نفوذ سوزن، وزن واحد سطح و تراکم سوزن زنی است . به علاوه، میزان خزش ژئوتکستایل های بی بافت، در شرایط مشابه، به مراتب بالاتر از نمونه های بافته شده است . همچنین کرنش خزشی برای ساختار های بی بافت، بر خلاف بافته شده، طی مدت زمان کوتاهتری به حداکثر میزان خود می رسد و پس از آن روند نسبتا یکنواختی را طی می نماید. در واقع، صرفنظر از مقدار کرنش خزشی اولیه، نمونه های بی بافت برای خزش های بلند مدت، رفتاری پایدار تر را از خود نشان می دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2030481 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!