تحلیل اثرات طرح هادی در نوگرایی سبک زندگی خانوارهای روستایی (مطالعه موردی: بخش مرکزی شهرستان داراب)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در دهه های اخیر، اقدامات متعددی در قالب طرح های عمرانی، جهت توسعه سکونتگاه های روستایی در ایران انجام گردیده است که یکی از مهم ترین آنها، اجرای طرح هادی می باشد. این طرح با اقدامات متنوع خود، موجب ایجاد تحولات گسترده ای در ابعاد مختلف زندگی روستاییان شده است که این تحولات به معنای تجربه سبک زندگی نوین در روستاها می باشد. بر این اساس، با بررسی تحولات سبک زندگی خانوارهای ساکن در روستاهای دارای طرح هادی، بایستی از هنجارها و ارزش های پنهان و سایر آثار و تبعات این طرح ها اطلاع یافت و از جهت گیری ها و الگوهای موجود یا در حال شکل گیری، تفسیر و تصویر واقع بینانه تری ارائه نمود. لذا پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال اساسی می باشد که اثرات اقدامات طرح هادی در نوگرایی سبک زندگی خانوارهای ساکن در روستاهای مورد مطالعه چگونه است؟ 2. مبانی نظری طرح هادی روستایی، برنامه و راهنمای مصوبی برای هدایت عملیات سازندگی و آبادانی در روستاها، با آگاهی از وضعیت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی آن هاست که به عنوان یک متغیر بیرونی وارد فضای روستا می شوند و بر ساختارهای روستا اثر می گذارد. بر این اساس، اجرای طرح های هادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم منجر به ایجاد دگرگونی های متعددی در ساختارهایی مثل الگوهای مصرف، سبک پوشش و لباس، آرایش، تغذیه، بهداشت، گفتار و گذران اوقات فراغت می گردد. در واقع، با تغییر بافت کالبدی- اجتماعی فضای روستا از حالت سنتی به سمت مدرن و یا شبه مدرن، شاهد تغییراتی در سبک زندگی هستیم که مجموع این عوامل، بر سبک زندگی ساکنان این نواحی اثر می گذارد و در نهایت سبک جدیدی از زندگی را پدید می آورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2030948 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!