اولویت بندی روستاهای خراسان شمالی در شاخص های توسعه بومگردی کارآفرینانه (مطالعه موردی: محور ارتباطی شهرستان بجنورد - استان گلستان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

توسعه مناطق روستایی، یکی از چالش های کشور ایران محسوب می شود و این مساله باعث شده است تا خبرگان این امر در سال های اخیر ، با ارائه راهکارهای راهبردی در توسعه بومگردی و کارآفرینی ، از چالش های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی این نواحی، بکاهند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف اولویت بندی 9روستای منتخب استان خراسان شمالی در شاخص های توسعه بومگردی کارآفرینانه در محورارتباطی شهرستان بجنورد به استان گلستان انجام پذیرفته است.

روش تحقیق

برای تبیین موضوع و نتایج آن از روش های توصیفی- تحلیلی به صورت کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است . برای تجزیه و تحلیل و جمع آوری داده ها با بهره گیری از ادبیات علمی موضوع، شاخص های توسعه بومگردی کارآفرینانه با چهار عنوان پتانسیل های کشاورزی و دامی ، میراث ارزشمند طبیعی و تاریخی ، نگرش فرهنگی و اجتماعی و زیرساخت های عمرانی و اقامتگاهی تعیین گردید. فرایند اولویت بندی قابلیت ها، توان های محیطی و بومگردی 9 روستا با توجه به این چهار شاخص ، با استفاده از نرم افزارهای آماری spss & R و با روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) انجام شد.

یافته ها

بهترین رتبه ها به ترتیب به روستاهای دشت، درکش و زمان صوفی اختصاص یافت و روستاهای اسپاخو ، بدرانلو ، آرمادلو ، جوزک ، شیرآباد و کشانک به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

راهکارهای عملی

برنامه ریزی راهبردی به منظور توسعه بومگردی در خراسان شمالی بر مبنای اولویت بندی روستاهای منتخب در این تحقیق انجام پذیرد.  

اصالت و ارزش

اولویت بندی روستاها با توجه به شاخص های توسعه بومگردی کارآفرینانه از آن جهت که همزمان قابلیت های اقتصادی، اجتماعی و محیط طبیعی را در روستاها مورد توجه قرار می دهد و به تخصیص مناسب منابع محدود مالی کمک می کند ، بسیار حایز اهمیت است.

زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p2030950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!