مدل سازی ریاضی برای طراحی یکپارچه شبکه ی لجستیک بسته با در نظرگیری مقدار تخفیف تامین کننده ها با هدف مینیمم سازی CO2 منتشر شده و هزینه کل و میزان تاخیر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه لجستیک معکوس یکی از عمده فعالیتهای مدیریت زنجیره تامین است که تمام فعالیتهای مرتبط با محصولات احیا و بازیافت، دفن و انهدام را شامل می شود. همچنین با افزایش اهمیت عملیات خرید ، برگشتی (مانند جمع آوری مناسب، مسائل انتخاب تامین کننده به یک امر استراتژیک در مدیریت زنجیره های تامین تبدیل شده است. در این پژوهش به منظور در نظر گرفتن دو اهمیت ذکر شده، به بیان یک مدل یکپارچه مختلط برای زنجیره تامین چند سطحی و با در نظرگرفتن ظرفیت محدود برای هر مرکز می پردازیم ؛ در مدل فوق تامین کننده پیشنهادهای تخفیف به منظور تشویق خریدار به خرید بیشتر (به دلیل قیمت پیشنهادی کمتر) ارائه میدهد. تابع هدف مدل شامل کمینه سازی هزینه ها و کمینه در قسمتهای مختلف و همچنین کمینه سازی میزان تاخیر در تحویل کالاها با تعیین CO2 سازی میزان انتشار تامین کننده ی مناسب میباشد. برای اعتباردهی به مدل یک نمونه مسئله ی آزمایشی از مقالات مرور ادبیات انتخاب، و Lp پارامترهای مدل تعیین میشوند. و تابع هدف چند هدفه با روش و توسط نرم افزار سیپلکس حل و نتایج Metric محاسباتی و تاثیر محدودیت های اضافه شده بر حسب مقدار تابع هدف بررسی می شود. در نهایت این نتیجه حاصل می شود که هزینه ی کل زنجیره تامین با در نظرگیری تخفیف ارائه شده از هر تامین کننده کمتر می شود و همچنین میزان انتشار کربن دی اکسید نیز تا حد ممکن کاهش می یابد .

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2031015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!