بررسی تاثیر رفلکسولوژی پا بر شدت درد زایمان: یک مطالعه مرور سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اگرچه دردهای زایمانی جزئی از روند پیشرفت لیبر به شمار می آیند، اما عدم کنترل آن برای سلامت مادر و جنین خطر ساز بوده است. رفلکسولوژی، به عنوان یکی از روش های غیر دارویی کاهش درد زایمان در برخی از مطالعات مورد بررسی قرار گرفته است، اما نتایج این مطالعات متناقض بوده اند. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر رفلکسولوژی بر شدت درد زایمان به روش مرور نظام مند انجام شد.

روش کار

در این مقاله مروری جهت دستیابی به مقالات مرتبط، جستجو در پایگاه های اطلاعاتی انگلیسی Google scholar، Scopus،Pubmed و Science direct با استفاده از کلید واژه های انگلیسی ""Pain،"Labour pain" ، Reflexology"" و Foot Reflexology"" و همچنین پایگاه های اطلاعاتی فارسی Google scholar، SID و Magiran با کلیدواژه های فارسی از جمله "رفلکسولوژی"، "ماساژ پا"، "بازتاب شناسی"، "بازتاب درمانی"، "درد"، "درد زایمان" و همچنین جستجو به صورت ترکیبی از کلید واژه ها از زمان مشاهده تا اردیبهشت سال 98 انجام شد. ارزیابی کیفیت مقالات وارد شده به مطالعه با استفاده از آخرین ویرایش چک لیست کانسورت 2017 انجام شد.

یافته ها

از مجموع 336 مقاله یافت شده از پایگاه های اطلاعاتی، 7 مقاله که دارای معیارهای ورود بودند، وارد مطالعه شدند. نتایج مطالعات نشان داد انجام رفلکسولوژی پا طی مراحل لیبر، شدت درد زایمان را کاهش می دهد.

نتیجه گیری

انجام رفلکسولوژی در لیبر برای زنان می تواند در کاهش شدت درد زایمان موثر باشد، بنابراین پیشنهاد می شود که از این روش کم هزینه و آسان جهت کاهش درد زایمان استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p2031071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!