بررسی اثر سمیت تزریق درون صفاقی نانو نقره شیمیایی و بیولوژیکی بر ساختار بافت قلب، متعاقب یک دوره تمرین هوازی در موش های نر ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اهداف نانو ذرات نقره یکی از محصولات با ارزش تکنولوژی نانو هستند که امروزه کاربردهای گسترده در علوم مختلف پیدا کرده اند. هدف از انجام این تحقیق بررسی اثرسمیت نانوذرات نقره شیمیایی و بیولوژیکی بر ساختار بافت قلب رت های نر ویستار، متعاقب یک دوره تمرین هوازی است. مواد و روش ها در این مطالعه تجربی 30 سر موش صحرایی نژاد نر ویستار با سن 8 تا 12 هفته و میانگین وزن 202±34/9 گرم به طور تصادفی در شش گروه کنترل، تمرین هوازی، تمرین هوازی و نانوبیولوژیک، تمرین هوازی و نانوشیمیایی، نانوبیولوژیک و نانوشیمیایی تقسیم شدند. نانو ذره نقره شیمیایی و بیولوژیک بعد از یک دوره تمرین هوازی، در دز سمی به طریق درون صفاقی تزریق شد. نمونه ها پس از 48 ساعت بیهوش شدند و کالبد شکافی انجام و بافت قلب برداشته شد. یافته ها نتایج نشان داد تغییرات بافتی، شامل بی نظمی و ازهم گسیختگی در گروه نانونقره شیمیایی در مقایسه با گروه کنترل به میزان قابل توجهی افزایش یافت. همچنین در گروه نانوبیولوژیک اندکی خون در برخی نواحی به صورت پراکنده دیده شد. متعاقب تمرین هوازی و تزریق نانو نقره سمی در گروه بیولوژیک بی نظمی، جداشدگی و پرخونی مشاهده نشد. در گروه تمرین هوازی و نانوشیمیایی تنها در برخی نواحی و به صورت پراکنده تجمع سلول های خونی مشاهده شد. نتیجه گیری با توجه به یافته های تحقیق حاضر، به نظر می رسد نانوذره نقره شیمیایی موجب آسیب بیشتر بافت قلب نسبت به نانوذره نقره بیولوژیکی می شود و تمرین هوازی احتمالا می تواند از این اثرات به میزان زیاد پیشگیری کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
172 تا 183
لینک کوتاه:
magiran.com/p2031138 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!