تاثیر پوشش کیتوزان و بسته بندی اتمسفر اصلاح شده بر خصوصیات کیفی خیار (رقم رویال) و مدلسازی ماندگاری آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

خیار عمر پس از برداشت کوتاهی داشته و به سرعت دچار افت کیفیت می شود. استفاده از تکنولوژی های نوین نظیر پوشش دهی و بسته بندی روشی نوید بخش در نگهداری محصولات کشاورزی تازه می باشد لذا هدف از این پژوهش استفاده همزمان پوشش خوراکی کیتوزان و بسته بندی اتمسفر اصلاح شده جهت حفظ خصوصیات کیفی خیار رقم رویال و تخمین زمان ماندگاری آن می باشد.

مواد و روش ها

خیار رقم رویال با پوشش خوراکی کیتوزان پوشش دهی شده و تحت سه اتمسفر: الف) هوای معمولی؛ ب) مپ فعال (10% O2 + 5% CO2)، ج) مپ غیرفعال (21% O2 + 0%CO2) بسته بندی شدند. میزان سفتی بافت، مواد جامد محلول، کلروفیل، و ارزیابی حسی خیارها در بازه های 5 روزه طی 15 روز در دمای 4، 10 و 20 درجه سانتی گراد مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس زمان ماندگاری نمونه ها در تیمارهای مختلف مدل سازی شد.

یافته ها 

آنالیز واریانس داده ها تاثیر معنی دار (p<0/05) هر 4 عامل (پوشش، غلظت گاز، دما و زمان) را بر خصوصیات فیزیکوشیمیایی خیار نشان داد. بیشترین تغییرات در میزان مواد جامد محلول مربوط به خیارهای بسته بندی شده در هوای معمولی (بسته A) و دمای °C20 بود که همچنین دارای بیشترین افت وزن به علت از دست دادن رطوبت بودند. در دمای 4 و 10 درجه سانتی گراد سفتی در بهترین حالت در بسته بندی B حفظ شد و میوه دارای پوشش نسبت به میوه فاقد پوشش از لحاظ آماری افت سفتی کمتری را نشان داد. به طور کلی استفاده توام از پوشش خوراکی کیتوزان و مپ تاثیر مثبتی بر خصوصیات کیفی خیار رقم رویال داشت و در این زمینه مپ فعال در دمای C°10 موفق تر عمل نمود. بیشترین مدت زمان ماندگاری در مورد نمونه حاوی پوشش و نگهداری شده در مپ فعال در دمای C°4 (17 روز) و به دنبال آن در C°10 (15 روز) تخمین زده شد.

نتیجه گیری

طبق نتایج بدست آمده از این تحقیق استفاده توام از پوشش کیتوزان و مپ فعال جهت بسته بندی خیار رقم رویال مناسب بوده و برای نگهداری آن پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2031168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!