بررسی مولکولی ژن های کد کننده گلوتنین های با وزن مولکولی پائین در گونه های گندمیان حامل ژنوم D

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زیرواحد های گلوتنین با وزن ملکولی پائین LMW-Gs که توسط مکان ژنی Glu-3 بر روی بازوی کوتاه کروموزوم های هومیولوگ گندم قرار دارند، دارای نقش مهمی در کیفیت نانوایی محصول گندم هستند. یکی از سه ژنوم اصلی گندم نان ژنوم D است که اهمیت ژن های واقع بر این ژنوم در کیفیت محصول گندم مورد توجه به نژادگران قرار دارد. علاوه بر گندم نان (Triticum aestivum) چندین گونه دیگر در جنس آژیلوپس از جمله Ae.cylindrica، Ae.tauschii، Ae.crassa، Ae.juvenalis، Ae.vavilovi نیز حامل این ژنوم هستند. در این مطالعه رابطه فیلوژنتیکی میان گونه های آژیلوپس حامل ژنوم D و گندم نان براساس توالی ژن های کد کننده پروتئین های ذخیره ای با وزن مولکولی پائین مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بیانگر آن بود که تنوع فوق العاده ای برای این نوع پروتئین ها در گونه های خویشاوند گندم نان در دسترس قراردارد.وجود تعداد زیادی باندهای پروتئینی مشابه در میان گونه ها بیانگر آن بود که این گونه ها رابطه نزدیکی با گندم نان دارند. سه تا از پرایمرهای مربوط به گلوتنین های با وزن مولکولی پائین قادر بودند روابط میان گونه ها را نشان دهند. نتایج بیانگر روابط نزدیک میان گونه Ae. tauschii و گندم نان بود. گونه Ae. crassa در فاصله دورتری از گندم نان قرار داشت. همچنین نتایج بیانگر رابطه نزدیک میان Ae. cylindrica, Ae. Juvenalis و Ae. Vavilovi بود. روابط نزدیک میان این گونه ها با گندم نان و تنوع بالای پروتئین ها، این خویشاوندان وحشی را بعنوان یک منبع تنوع بالقوه برای استفاده در برنامه های بهنژادی گندم مطرح می نماید.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1287 تا 1299
لینک کوتاه:
magiran.com/p2031212 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!