بررسی نقش تعاملات فرا اجتماعی بر رفتار خرید آنی مصرف کننده در تجارت اجتماعی

پیام:
چکیده:

امروزه فعالیت ها و قابلیت های مربوط به فضای مجازی، به عنوان جزء لاینفک ارتقاء دهنده کیفیت زندگی شناخته می شود. این موضوع باعث شده است تا شناسایی و تحلیل عملکرد افراد در تعاملات بازرگانی این فضا، به بخش مهمی از مطالعات بازاریابی تبدیل شود. در مطالعه حاضر که با هدف بررسی نقش سایت های خرید اینترنتی در زندگی روزمره افراد صورت پذیرفته است، تلاش شده تا تاثیر عوامل محرک و انگیزاننده بر واکنش های شناختی مصرف کنندگان و بروز رفتارهای عملی از سوی ایشان مورد بررسی قرار گیرد. رفتارهایی که در قالب تمایل به خرید بدون برنامه ریزی آنلاین یا اصرار بر خرید آنلاین به صورت بدون برنامه ریزی بروز می یابد. یکی از واکنش های شناختی جدیدی که در مطالعه حاضر بدان پرداخته شد، رفتارهای تعاملی فرااجتماعی می باشد.این پژوهش کاربردی با رویکرد توصیفی - همبستگی به بررسی این رفتارها پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا (در استان البرز) می باشد. داده های آن نیز به کمک پرسشنامه گردآوری و در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تجزیه و تحلیل فرضیات پژوهش نشان می دهد که ارتقاء جاذبه محصول از طریق شکل و رنگ از نظر کیفیت، لذت افراد در خرید آن محصول را افزایش می دهد. شباهت بین کاربران نیز بر شکل گیری تعاملات فراجتماعی کاربران در محیط تجارت اجتماعی تاثیر مثبت دارد. بنابراین هر چه خریداران از لحاظ سن، ویژگی های اخلاقی، سطح تحصیلات و درآمد به یکدیگر نزدیک تر باشند، در نتیجه تعاملات فرااجتماعی بیشتر و مناسب تری در بین آن ها اتفاق می افتد. بر اساس این نتایج فروشندگان کالا و خدمات اینترنتی می توانند با ارائه محصولات در گروه های سنی مشخص و طبقه بندی بازار بر اساس ویژگی های آن عملکرد موفق تری در فروش و کسب سهم بازار داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2031461 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!