مطالعه ی مقایسه ای ضریب رشد آلومتریک نخاع شوکی نسبت به ستون مهره ای در خدنگ هندی خاکستری (Herpestes edwardsii) نر و ماده ی بالغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مطالعات آناتومیکی نخاع  شوکی به دلیل اهمیت بالای آن در زمینه های مختلف دامپزشکی و جانورشناسی همواره مورد توجه متخصصین علوم تشریح بوده است.  مطالعه ی حاضر به منظور ادراک بهتر از ویژگی های مورفومتریک و کمی ساختمان ستون مهره ای و نخاع شوکی و اندازه گیری ضریب رشد آلومتریک در خدنگ هندی خاکستری (Herpestese dwardsii)انجام گرفت.  بدین منظور از لاشه ی 10 قلاده خدنگ بالغ که در نواحی مختلف استان فارس بر اثر حوادث طبیعی مرده بودند، استفاده گردید.  در ادامه ساختار نخاع شوکی به دقت تشریح گردید و در فرمالین 10 درصد قرار گرفت.  در این مطالعه طول ناحیه ای و کلی نخاع شوکی، ستون مهره ای و ضریب رشد آلومتریک به صورت ناحیه ای و کلی اندازه گیری و محاسبه شد.  نخاع شوکی در خدنگ بالغ دارای ساختمانی استوانه ای شکل بوده که از جهت پشتی - شکمی فشرده شده است و در جنس نر 11/47±292/38و در جنس ماده 10/83±244/48میلی متر طول داشت.  در هر دو جنس به ترتیب نواحی سینه ای، کمری، گردنی، خاجی و دمی طویل ترین نواحی نخاع شوکی را به خود اختصاص می دهند.  در مطالعه ی ستون مهره ای نیز نواحی دمی، سینه ای، کمری، گردنی و خاجی به ترتیب طویل ترین تا کوتاه ترین نواحی محسوب می گردند.  همچنین در مطالعه ی ضریب رشد آلومتریک مشخص گردید که رشد نخاع شوکی در نواحی گردنی و سینه ای بیش از ستون مهره ای و در نواحی کمری، خاجی و دمی کم تر از آن است.  این نتایج تا حد زیادی با مطالعات قبلی محاسبه ی ضریب رشد آلومتریک در حیوانات دیگر مطابقت دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2031632 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!