مطالعه تشکیل بیوفیلم، خواص ضدباکتریایی و سمیت سلولی داربست نانوالیافی پلی کاپرولاکتونی الکتروریسی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

در سال های اخیر داربست های نانوالیافی زمینه پلیمری به دلیل اثرات ضدمیکروبی در مهندسی بافت پوست مورد توجه زیادی قرار گرفته اند. هدف از این پژوهش تولید و مشخصه یابی خواص آنتی باکتریال داربست های نانوالیافی زمینه پلیمری است.

مواد و روش ها

در مطالعه تجربی حاضر داربست نانوالیافی پلی کاپرولاکتون به روش الکتروریسی ساخته شد. بررسی های ریزساختاری و مطالعات چسبندگی باکتریایی با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی صورت گرفت. برای انجام آزمون های ضدباکتریایی از آزمون های میکرودایلوشن و تشکیل بیوفیلم بر سویه های استاندارد گرم منفی اشرشیا کلی و سودوموناس آئروژینوزا، گرم مثبت استرپتوکوکوس موتانس و استافیلوکوکوس اورئوس و برای مطالعه سمیت سلولی از آزمون MTT بر سلول های سرطانی رده هلا و HT1080 استفاده شد.

یافته ها

نتایج این پژوهش نشان داد که این داربست نانوالیافی خواص ضدباکتریایی و ضدتشکیل بیوفیلم بر همه سویه ها دارد اما در مشاهدات میکروسکوپ الکترونی و آزمون میکرودایلوشن بیشترین اثر بر سویه سودوموناس آئروژینوزا و در غلظت یک میلی گرم بر میلی لیتر عصاره داربست نانوالیافی مشاهده شده، اما در آزمون تشکیل بیوفیلم بیشترین اثر بر سویه استافیلوکوکوس اورئوس و در غلظت 8میکروگرم بر میلی لیتر عصاره حاصل شد. همچنین نتایج آزمون های سمیت سنجی سلولی نیز نشان داد که عصاره داربست های سنتزشده روی سلول های سرطانی فیبروبلاست انسانی (HT1080) اثرات سمی بیشتری داشته و پس از 48ساعت منجر به کاهشی در حدود 40% تعداد آنها می ‎شود.

نتیجه گیری

داربست های نانوالیافی پلی کاپرولاکتون تولیدشده به روش الکتروریسی، بالقوه می توانند گزینه امیدبخشی در کاربردهای مهندسی بافت پوست با قابلیت جلوگیری از تشکیل بیوفیلم در محل ترمیم زخم و نیز کاهش تعداد سلول های سرطانی باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
373 تا 380
لینک کوتاه:
magiran.com/p2031800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!