الگوی پراکنش فلزات سنگین در رسوبات آبراهه ای منطقه بایچه باغ، شمال غرب زنجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی مقدار فلزات سنگین در رسوبات آبراهه ای منطقه بایچه باغ واقع در شمال غرب استان زنجان، 131 نمونه از ایستگاه های مدنظر انتخاب شدند. نمونه ها پس از هضم به روش چهار اسید، به کمک دستگاه ICP-OES تجزیه و تحلیل شدند. به منظور تعیین نوع توزیع الگوی فضایی حاکم بر داده ها از روش خودهمبستگی فضایی موران جهانی و آماره موران محلی استفاده شد. محتوای فلزات آرسنیک، بیسموت، کادمیم، مس، نیکل، سرب، آنتیموان و روی به ترتیب با مقادیر میانگین 83/21، 32/0، 35/0، 57/35، 96/68، 61/37، 96/1 و71/82 گرم در تن در نمونه های رسوب آبراهه ای منطقه مورد مطالعه بیشتر از میانگین پوسته و غلظت کبالت با مقدار میانگین 30/20 گرم در تن در بیشتر ایستگاه ها کمتر از میانگین پوسته است. مقادیر بیش از 9/0 آماره موران گویای وجود ساختار فضایی فلزات سنگین منطقه موردمطالعه و درنتیجه توزیع خوشه ایاین فلزات است. بر اساس آماره موران محلی، آلوده ترین منطقه به فلزات سنگین در محدوده موردمطالعه، در مجاورت جنوب غربی معدن متروکه بایچه باغ و منطبق بر کانه زایی های پلی متال رگه-رگچه ای موجود در این محل و دگرسانی های مرتبط با آنها تشخیص داده شد. تحلیل داده های به دست آمده و بررسی ارتباط آنها با زمین شناسی منطقه نشان می دهد منشا غلظت عناصر موردمطالعه زمین زاد و درارتباط با کانی سازی ها و دگرسانی هاست.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p2031879 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!