بررسی تاثیر استفاده از تلفن همراه بر عملکرد رانندگان شهر گرگان با استفاده از تحلیل عاملی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در میان این ابزارهای درون خودرویی، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی نیز از منابع حواس پرتی در جهان شناخته شده است. به دلیل افزایش تصادفات و تلفات ناشی از استفاده از آن هنگام رانندگی، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی رفتار راننده و تعیین عوامل موثر بر استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی بود.

روش بررسی

جهت رسیدن به اهداف از تئوری رفتار برنامه ریزی شده طرح استفاده گردید و سپس پرسشنامه ای بر اساس این تئوری طراحی و در شهر گرگان جمع آوری شد و از طریق روش « تحلیل عاملی» عوامل موثر بر استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

یافته های تحقیق نشان داد که از میان پنج عامل مطرح شده در تعیین عوامل موثر بر استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی، کنترل رفتار درک شده با تبیین 23/25 تاثیرگذارترین عامل تئوری رفتار برنامه ریزی شده طرح بود. همچنین عوامل اعتیاد به تلفن همراه و مشخصات جمعیت شناختی (سن و جنسیت) به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

نتیجه گیری

نتایج نشان دهنده این است که راننده تصور می کند بر رفتار خودکنترل داشته و قادر است در مقابل وقایع غیرمنتظره (مانند ترمز ناگهانی خودروی مقابل به هنگام استفاده از تلفن همراه) واکنش مناسب و سریع نشان دهد از میان سایر عوامل، مهم ترین عاملی است که موجب استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی می شود. لذا توجه مسئولین، به این کاستی ها و تلاش در راستای اصلاح و فرهنگ سازی رانندگان ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 236
لینک کوتاه:
magiran.com/p2031966 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!