نقشه برداری مناطق دگرسان شده با استفاده از تکنیک های سنجش از دور و تصاویر ماهواره ای

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

در ایران با توجه به وسعت زیاد کشورو گستردگی مناطق پتانسیل دار ذخایر معدنی، شناسایی و مدیریت صحیح ذخایر اهمیت بسیار بالایی دارند. از طرف دیگر به دلیل پیشرفت های فن آوری سنجش از دور و تولید داده های فراطیفی با اطلاعات طیفی فراوان، استفاده از این داده ها جهت مطالعه دقیق پدیده ها به سرعت در حال گسترش است. بطور کلی سنجش از دور را می توان: دانشی مبتنی براطلاعات شیمیایی- فیزیکی و پدیده ها و رخنمون هایی از زمین، جو، و از طریق ویژگی های امواج الکترومغناطیس بازتاب و منتشر می شود در سنجش از دور تبدیل وسعت دید یکپارچه از منطقه و استفاده از طیف الکترومغناطیس به جهت ثبت خصوصیات پدیده ها، پوشش های زمانی و مکانی و نیز سرعت اتنقال و تنوع اشکال داده ها و امکان بکار گرفتن سخت افزاری و نرم افزارهای تخصصی کامپیوتری هزینه های بسیار پایین تری نسبت به سایر روش ها و تحقیقات سنتی و میدانی دارد و بسیار بیشتر می توان از آن استفاده کابردی داشت، و ابزاری خوب در کنترل، ارزیابی و پایش و مدیریت پایدار از منابع زمینی مانند- جنگل و محصولات کشاورزی، منابع آب، خاک، هوا و... بکار گرفته شود. همچنین در اکتشافات به خصوص مرحله شناسایی ذخایر معدنی و کانسارها با عنایت بر رخنمون آنها در منطقه مورد مطالعه در تصاویر ماهواره ای و بررسی آنها اطلاعات بهینه را در اختیار متخصصان این امر قرار خواهد داد. دراین خصوص سنجش از دور انتقال اطلاعات با استفاده از تشعشعات الکترومغناطیسی(EMR) انجام خواهد گرفت. ماهواره های مورد استفاده در این گزارش از نوع لندست ETM:Aster-Terra-Spot - هایپرون می باشد. بکارگیری اطلاعات این سری ماهواره ها تحول بزرگی در زمینه های مختلف علوم زمین به وجود آورد، با استفاده از تصاویر ماهواره ای میتوان از طیف الکترومغناطیس ها شامل مادون قرمز، مرئی، حرارتی و بخش های ماکروویو استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2031994 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!