نقش کانی های رسی اتوژنیک در حفظ تخلخل و تراوایی اولیه در مخازن هیدروکربنی ماسه سنگی (مقاله مروری)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بین فرایندهای دیاژنزی، تشکیل سیمان های کوارتزی مهم ترین عامل کاهش دهنده تخلخل و تراوایی در ماسه سنگ های با عمق تدفین زیاد (بیشتر از 2 کیلومتر) است. کانی های رسی اغلب به عنوان کاهش دهنده کیفیت مخازن هیدروکربوری ماسه سنگی شناخته می شوند؛ هرچند بررسی مقاله های گوناگون و مطالعه های دقیق فرایندهای دیاژنزی نشان می دهد تشکیل کانی های رسی اتوژنیک در برخی از شرایط دیاژنزی نه تنها موجب کاهش کیفیت مخزنی نمی شود، حفظ تخلخل و تراوایی اولیه را در پی دارد. در مقاله حاضر، بررسی پژوهش های پیشین و مقایسه نتایج با دو نمونه شاهد نشان داد اگر در شرایط ائودیاژنز، کانی های رسی با شکل پوشاننده ذرات به طور پیوسته سطح ذرات را بپوشانند، مانع از تشکیل سیمان کوارتزی در شرایط مزودیاژنز می شوند؛ این شرایط موجب حفظ تخلخل و تراوایی اولیه و درنتیجه، کیفیت مخزنی خوب درماسه سنگ های با عمق تدفین زیاد می شود. مطالعه های گوناگون نشان می دهند بین کانی های رسی اتوژنیک، کلریت در درجه اول و ایلیت در درجه دوم فراوان ترین و مهم ترین کانی های رسی اتوژنیک در ماسه سنگ ها هستند؛ بر این اساس، شناخت شرایط تشکیل و شیوه گسترش کانی های رسی پوشاننده ذرات به پیش بینی و معرفی توالی های با کیفیت مخزنی خوب در اکتشاف مخازن ماسه سنگی هیدروکربوری کمک بسیاری می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2032074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!