بررسی میزان فراوانی عفونت هلیکوباکترپیلوری در نمونه های پاتولوژی و انکوژن HER2/neu در بیماران مبتلا به سرطان معده و ارتباط آن با مرحله بیماری در زمان تشخیص در مرکز درمانی شهدای تجریش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سرطان معده یکی از شایعترین سرطان ها در جهان است که علیرغم پیشرفت های صورت گرفته در زمینه درمان، میزان بقای آن پایین است که از علل مهم آن مراجعه دیر جهت درمان است. هلیکوباکترپیلوری و بیان بیش از حد ژن HER2 به عنوان فاکتورهای پروگنوستیک سرطان معده مطرح شده اند. در این مطالعه ما ارتباط این دو فاکتور را در سرطان معده مورد بررسی قرار داده ایم.

مواد و روش ها

در این مطالعه گذشته نگر 59 نفر از بیماران مبتلا به سرطان معده مراجعه کننده به بیمارستان شهدای تجریش طی سال های 1393 و 1394 که تحت عمل جراحی گاسترکتومی قرار گرفته بودند، مورد بررسی واقع شدند. بررسی هیستوپاتولوژیک نمونه-های برداشته شده، انجام شد و میزان فراوانی موارد مثبت از نظر هلیکوباکترپیلوری و Her2/neu تعیین شد. مرحله بیماری هم مشخص گردید. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 20 آنالیز شدند.

یافته ها

59 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند (میانگین سنی 9/12 ± 0/60 سال، مردان 6/74%). از بین بیماران 4/42% مثبت از جهت هلیکوباکترپیلوری بودند. وضعیت Her2/neu به صورت 6/18 درصد 3+، 5/8 درصد 2+، 9/11درصد 1+ و 0/61 درصد منفی بود. فراوان ترین مرحله، مرحله IV بود (5/47%). مثبت شدن HER2/neu با مرحله بالاتر از بیماری و بقای کمتر ارتباط داشت
(P-value ها هر دو 015/0). ارتباط مثبت بودن هلیکوباکتر پیلوری با مثبت بودن HER2/neu مورد سنجش واقع شد که معنادار نبود (104/0 = P -value).

نتیجه گیری

در مجموع در مطالعه ما نکته مهم ارتباط بیان HER2/neu با بقای کوتاه تر است و سایر ارتباطات معنادار به دست نیامده است. مثبت بودن هلیکوباکترپیلوری نمی تواند مثبت شدن HER2/neu را پیش بینی کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2032106 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!