طراحی مدل ارتباط سلامت معنوی با مولفه های تحصیلی و بهزیستی دانشجویان کارشناسی ارشد مراقبت ویژه: یک مطالعه تلفیقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شناسایی عواملی که بتواند به تضمین و ارتقاء سلامت معنوی دانشجویان کمک کند می تواند راهنمای پرورش و تربیت پرستاران مثبت نگر، خوش بین و برخوردار از احساس معنا داری و هدفمندی برای سیستم آموزشی باشد. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل ارتباط سلامت معنوی با مولفه های تحصیلی و بهزیستی دانشجویان کارشناسی ارشد مراقبت ویژه انجام شد.

روش کار

مطالعه حاضر یک مطالعه تلفیقی بوده که با استفاده از مرور روایتی در فاز اول و رویکرد دلفی سه مرحله ای در فاز دوم در نیمه دوم سال 1394 و نیمه اول سال 1395 انجام شد. 35 نفر از متخصصین سلامت معنوی از طریق نمونه گیری هدفمند و سپس گلوله برفی انتخاب و در پنج مرحله پانل شرکت کردند. در قسمت طراحی نسخه اولیه مدل مطالعات مرتبط از بین کلیه مقالات در دسترس "مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی" مورد بررسی قرار گرفت. دسته بندی کمی و کیفی، اولویت بندی و دسته بندی متغیرها به دو دسته مولفه های تحصیلی و بهزیستی در سه مرحله مطالعه دلفی انجام شد.

یافته ها

 یافته های مطالعه حاضر نشان داد سلامت معنوی دانشجویان در یک ارتباط دوسویه و متقابل از مولفه های تحصیلی دانشجو شامل رضایت از رشته، خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی و مولفه های بهزیستی شامل بهزیستی روان شناختی، عمل فکورانه و هوش فرهنگی تاثیر پذیرفته و بر آنها تاثیر می گذارد.

نتیجه گیری

 پایش و تقویت مولفه های تحصیلی و بهزیستی دانشجویان کارشناسی ارشد ویژه و متغیرهای مرتبط با آنها چه در قالب غربالگری اولیه و چه در طول مدت تحصیل در راستای حفظ و تقویت سلامت معنوی دانشجویان که از مهمترین پیش نیازهای ارائه مراقبت کل نگر است، باید مورد توجه سیستم آموزشی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2032127 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!